Türkiye ile Kazakistan arasındaki dış ticaret hacmi son beş yılda üç kat artarak 6 milyar 706 milyon dolara ulaştı. İki ülke arasındaki ticaret hacmini 10 milyar dolara çıkarma hedefi doğrultusunda Türk ihracatçılar, Kazakistan’ın Almatı kentinde 200’ün üzerinde ikili iş görüşmesi gerçekleştirdi.
T.C. Ticaret Bakanlığı koordinasyonunda, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ve Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) organizasyonuyla, Ticaret Bakanlığı Uzak Ülkeler Stratejisi kapsamında düzenlenen “Genel Ticaret Heyeti” programı, 20–23 Ekim 2025 tarihleri arasında Almatı’da gerçekleştirildi. Türk dizilerinin yoğun ilgi gördüğü, Türk turizminin ve markalarının popüler olduğu Kazakistan’da düzenlenen etkinlik, iki ülke arasındaki ekonomik bağların güçlenmesine katkı sundu.
Türk heyetine, Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı ve Ege Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği Başkanı Yalçın Ertan başkanlık etti. Heyette; demir, çelik ve demirdışı metaller, gıda, zeytin ve zeytinyağı, makine, maden, elektrik-elektronik, bilişim, kimya, savunma ve lojistik sektörlerinden 18 ihracatçı firma yer aldı.
Kazak tarafını ise 153 ithalatçı firmanın temsil ettiği görüşmelerde 200’den fazla iş bağlantısı kuruldu. Ertan, “Türk-Kazak iş dünyası temsilcileri olarak yeni ticari iş birlikleri için güçlü bir zemin oluşturduk. Her iki taraf da dış ticaret hacminin 10 milyar dolara ulaşması konusunda son derece istekli” dedi.
Türk ve Kazak iş insanları iş birliğini derinleştiriyor
Almatı’daki Intercontinental Otel’de gerçekleştirilen iş görüşmelerine, Türkiye Cumhuriyeti Almatı Başkonsolosu Tuğba Alan Özdenfedakar, Ticaret Bakanlığı Almatı Ticaret Ataşeleri Ekrem Alper Bozkurt ve İlhan Polat da katıldı. Türk-Kazak İş İnsanları Birliği (TUKİB), Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) ve ATAMEKEN gibi kurumların temsilcileri de organizasyonda yer aldı.
Başkan Ertan, “TUKİB Başkanı Abbas Şahin ile yaptığımız görüşmede, ilerleyen dönemde Alım Heyetleri ve Sektörel Ticaret Heyetleri düzenleme konusunda mutabık kaldık. Çin’in Kazakistan ile artan ticaret ilişkileri, ülkenin stratejik önemini artırıyor. ‘Orta Koridor’ hattı kapsamında Çin, Kazakistan’ı Avrupa’ya açılan kapı olarak konumlandırıyor ve ciddi altyapı yatırımları gerçekleştiriyor. Bu nedenle Türkiye’nin Kazakistan’daki varlığını hızla güçlendirmesi gerekiyor. Rekabet avantajımızın olduğu ürünlerde ihracatı artırmak için hedefe odaklanmış politikalar geliştirmeliyiz” diye konuştu.
“Kazak halkı Türkiye’ye büyük ilgi duyuyor”
Kazakistan pazarının Türk ihracatçılar için uygun koşullar sunduğunu belirten Ertan, “Kazak halkında Türkiye’ye karşı büyük bir sempati var. Türkçe bilen genç nüfus oldukça fazla. Türk dizilerini takip eden, Türk kültürüne ilgi duyan ve tatilini Türkiye’de geçiren çok sayıda Kazak bulunuyor. Türk markalarına olan ilgi, özellikle giyim ve gıda alanlarında yüksek. Tarım ve seracılık alanında yatırım yapan Türk firmalarının sayısı da artıyor. Burada üretilen sebzelerin en büyük pazarlarından biri Rusya olacak” dedi.
Ertan, Türkiye’nin Kazakistan ile dış ticaretinde son yıllarda dikkat çekici bir ivme yakalandığını da vurguladı:
“2019’da Türkiye, Kazakistan’ın ithalatında yüzde 2,5 paya sahipken bu oran 2024 yılı sonunda yüzde 5’e çıktı. Türkiye, Kazakistan’ın en çok ithalat yaptığı üçüncü ülke konumuna yükseldi. Aynı dönemde Türkiye’nin Kazakistan’ın ihracatındaki payı da yüzde 2,7’den yüzde 4’e yükseldi. Türkiye, Kazakistan’ın en çok ihracat yaptığı ülkeler arasında altıncı sırada. Bu veriler, iki ülke arasında kazan-kazan temelli ilişkilerin güçlendiğini açıkça gösteriyor.”
EİB’den Kazakistan’a ihracat yüzde 40 arttı
Ege İhracatçı Birlikleri’nin 2025 yılı ocak–eylül döneminde Kazakistan’a ihracatı yüzde 40 artışla 51,3 milyon dolardan 71,8 milyon dolara yükseldi.
Bu dönemde en fazla ihracat yapan birlik Ege Mobilya, Kâğıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği (EMKOÜİB) oldu. EMKOÜİB, 2024’ün aynı dönemindeki 9 milyon dolarlık ihracatını yüzde 60 artışla 15 milyon dolara çıkardı.
Ege Tütün İhracatçıları Birliği, 13 milyon 262 bin dolarlık ihracatla ikinci sırada yer alırken, makine sektörü 5,7 milyon dolarlık ihracatla üçüncü oldu.
Yalçın Ertan, Kazakistan temasları sırasında aynı tarihlerde düzenlenen Powerexpo Almaty 2025 (Kazakhstan International Energy, Electrical Equipment and Machine Building Exhibition) fuarını da ziyaret etti. Türk firmalarının stantlarını gezerek Kazakistan pazarı üzerine değerlendirmelerde bulundu.
Fotoaltı: Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı ve Ege Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği Başkanı Yalçın Ertan, Kazakistan temasları kapsamında Türkiye’nin Almatı Başkonsolosu Tuğba Alan Özdenfedakar’ı makamında ziyaret etti.



