Perakende Günleri 2024, perakendeciler, AVM'ler, tedarikçilerle teknoloji, e-ticaret ve lojistik firmalarını bir araya getirmek üzere Haliç Kongre Merkezi'nde kapılarını açtı.

Perakende Günleri 2024'ün açılışında düzenlenen basın toplantısında Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Yönetim Kurulu Başkanı Nuri Şapkacı, Zincir Mağazalar Derneği (ZMD) Başkanı Serhan Tınastepe, Tescilli Markalar Derneği (TMD) Başkanı Selçuk Güzenge, Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği (TÜRES) Genel Başkan Yardımcısı Ünal Dölek ve Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Yönetim Kurulu Üyesi Kutay Kartallıoğlu tarafından perakende sektörünün mevcut durumu, sorunları ve çözüm önerileri masaya yatırıldı.

Düzenlenen toplantıda açıklamalarda bulunan BMD Başkanı Sinan Öncel, sektörde özellikle e-ticaret tarafında pandemi sonrasında hem önemli yatırımlar hem de ciro artışlarının sürdüğünü söyledi. Dernek olarak yaptıkları anketlerde de bunu gözlemlediklerini belirten Öncel, e-ticaretin salgın sonrasında hız kesmediğini anlattı. Öncel, turist verilerinin olumlu geldiğini, Türkiye'ye gelen turist sayılarında artışlar olduğunu ancak bunun harcamaya yansımadığını dile getirerek, "Özellikle perakende sektörünü turizm bölgelerindeki sahte üründen kurtarmadığımız müddetçe ekonomimize de olumlu yansımayacak, kayıt dışılık oralarda yüksek seviyede. Bunları da ilgili bakanlıklara iletiyoruz." dedi.

IFJAG Moda, Takı ve Aksesuar Fuarı, ABD'de düzenleniyor IFJAG Moda, Takı ve Aksesuar Fuarı, ABD'de düzenleniyor

GPD Yönetim Kurulu Üyesi Kutay Kartallıoğlu ise Türkiye'de modern perakendenin gideceği çok önemli yolun olduğunu vurguladı. Gıda ve temel ihtiyaç maddeleri harcamalarının tüketici bütçelerinde büyük bir yer oluşturduğunu söyleyen Kartallıoğlu, hanehalkı tüketim harcamalarının yüzde 50'si düzeyinde olduğunu kaydetti. Kartallıoğlu, gıda perakendesinin ülke istihdamında önemli bir rol üstlendiğini ifade ederek, "465 bin kişi ama bunun 1,5 katı mertebesinde dolaylı istihdamla 700-800 binlere ulaşan bir ekonomiyi canlı tutuyoruz. Geçen yıl istihdamı en çok artıran 3. sektör gıda perakendesi sektörü oldu" dedi.

AYD Yönetim Kurulu Başkanı Nuri Şapkacı da sektörün 2,1 milyon kişiye dolaylı yoldan istihdam sağladığına dikkati çekti. Sektördeki toplam yatırım rakamının 50 milyar dolar hacmine ulaştığına değinen Şapkacı, özellikle doğru lokasyonda yer alan, doğru planlanmış ve yönetilen AVM'lerin doluluk oranlarının yüksek olduğunu ifade etti.

Ramazan ayında AVM'lerde ziyaretçi sayılarının yüzde 50 seviyesinde artmasına rağmen satışlara yüzde 25-30 düzeyinde yansıdığını aktaran Şapkacı, "Bu durum, müşterilerin daha fiyat odaklı davranış sergilediğini, daha düşük fiyatlı ürünlere yöneldiğini göstermektedir." dedi.

ZMD Başkanı Serhan Tınastepe ise sektörde 1 trilyon liranın üzerinde bir ciroyu temsil ettiklerini söyledi. Perakende sektörünün genç işsizliğin ilacı olduğunu dile getiren Tınastepe, çalışanların neredeyse yüzde 90'ının 30 yaş ve altında olduğunu kaydetti. Tınastepe, kredi kartı taksitlerinin azaltılmasının özellikle sepet ortalaması yüksek alışverişleri olumsuz etkilemeye başladığını belirtti. Önceden Antalya'da gözlemlenen turist cirolarının artık ülkenin neredeyse 20'ye yakın şehrinde de gözlemlenmeye başladığının altını çizen Tınastepe, sektör olarak bu durumu olumlu karşıladıklarını da sözlerine ekledi.

Editör: Eslem Nur KARAMAN