2025 yılının Ocak-Eylül döneminde toplam ihracat 13 milyar 706 milyon dolar olurken, son 1 yıllık dönemde ihracat yüzde 2 artışla 18 milyar 501 milyon dolara ulaştı.
Sanayi ürünleri ihracatı Eylül ayında 754 milyon dolar, tarım ürünleri ihracatı ise 647 milyon dolar olarak kaydedildi. 202 milyon dolarlık ihracata imza atan Ege Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği, Eylül ayında da en fazla ihracat yapan birlik olmayı sürdürdü. Ege Tütün İhracatçıları Birliği, ihracatını yüzde 46 oranında artırarak 108 milyon dolara çıkardı ve en yüksek artışı sağlayan birlik oldu.
Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği yüzde 12’lik artışla 166 milyon dolarlık, Ege Maden İhracatçıları Birliği ise yüzde 30’luk artışla 142 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği 113 milyon dolar, Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği 101 milyon dolar, Ege Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği 79 milyon dolar, Ege Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği ise yüzde 5 artışla 76 milyon dolar ihracat yaptı.
Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği 54 milyon dolarlık, Ege Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği 25 milyon dolarlık, Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği 23 milyon dolarlık ve Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği ise 11 milyon dolarlık ihracatla döviz kazandırdı.
Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, yaptığı değerlendirmede enflasyon ve maliyet baskılarının ihracatçılar üzerindeki etkisine dikkat çekti. Eskinazi şunları söyledi: “Enflasyon verileri, ihracatçımızın yaşadığı maliyet baskısını net şekilde ortaya koyuyor. TÜFE ve ÜFE arasındaki makas daralmaya devam ederken, hizmet enflasyonu tarafında kira, eğitim, sağlık ve ulaştırma kalemlerindeki katılık sürüyor. 280 milyar dolar bizim için artık çok uzak bir hedef. İhracatımıza bu ay paritenin 557 milyon dolar katkısı var. Paritenin de bizim lehimize olduğu bir ortamda dahi hedefin uzağında kalıyoruz, bu da bazı kararları doğru almadığımızı gösteriyor.
Üretim maliyetlerindeki bu öngörülemezlik, ihracatçılarımızın uzun vadeli fiyat teklifleri vermesini zorlaştırıyor. Enerji, işçilik ve lojistik maliyetlerindeki artış Türkiye’yi rakiplerine kıyasla daha pahalı bir üretim merkezi haline getirdi. Bu nedenle enflasyonun kontrol altına alınması yalnızca tüketici refahı açısından değil, ihracatçılarımızın küresel rekabet gücü açısından da kritik öneme sahiptir.
Finansmana erişimde yaşanan sıkıntılar, yüksek faizler ve küresel talepteki dalgalanmalar ihracatçımız için ciddi handikaplar yaratıyor.”




