Türkiye’nin dış ticaret fazlası veren en güçlü sektörlerinden biri olan ambalaj sanayii, 2024 yılını da pozitif bir performansla tamamladı. Ambalaj Sanayicileri Derneği (ASD) tarafından açıklanan verilere göre, sektörün ihracatı yüzde 1’lik artışla 6,95 milyar dolara yükselirken, ithalatı yüzde 7 gerileyerek 4,26 milyar dolara indi. Böylece ambalaj sektörü, dış ticaret fazlasını yüzde 19 artırarak 2,68 milyar dolara çıkardı.

ASD Başkanı Zeki Sarıbekir, Türkiye’nin küresel ambalaj üretiminde önemli bir konumda olduğunu vurgulayarak, “2024 yılı zorlu geçti ancak sektörümüz ülkemiz için üretmeye ve katma değer yaratmaya devam etti. 2025 yılına daha umutlu bakıyoruz” dedi.

Ambalaj ihracatı miktar bazında yüzde 8 gerileyerek 3,19 milyon tona inerken, ithalat ise miktar olarak yüzde 3 düşüşle 1,93 milyon ton olarak kaydedildi. Değer bazında ise ithalat, 4,26 milyar dolara gerileyerek sektörün dış ticaret fazlasını güçlendirdi.

Ambalaj türlerine göre değerlendirildiğinde, plastik ambalajlar yüzde 64’lük pay ile en büyük kategori olmaya devam etti. Onu yüzde 23 ile kağıt, karton ve oluklu mukavva ambalajlar, yüzde 9 ile metal ambalajlar, yüzde 3 ile cam ambalajlar ve yüzde 1 ile ahşap ambalajlar takip etti.

2024 yılı ihracatında en büyük pazarlar sıralamasında ilk sırayı Birleşik Krallık alırken, onu Almanya, ABD, Irak ve İtalya izledi. İlk 10’da yer alan diğer ülkeler ise Fransa, Romanya, Rusya Federasyonu, İspanya ve Yunanistan oldu.

'2025 İÇİN DAHA UMUTLUYUZ'

2024 ihracat için zorlu bir yıl olmasına rağmen ambalaj sektörü olarak yılı hasarsız olarak atlatmalarının önemli bir başarı olduğunu kaydeden ASD Başkanı Zeki Sarıbekir, 2025'e ise daha umutlu baktıklarını ifade etti. Türkiye'nin etrafındaki savaşların sona ermesi ile sektörün özellikle 2025'in ikinci yarısından itibaren hızlı bir büyüme göstereceğine inandıklarını belirten Sarıbekir, sektörde uzun yıllara yayılan bir büyüme dönemi öngördüklerini dile getirdi.

Küresel piyasalar Fed haftasına giriyor
Küresel piyasalar Fed haftasına giriyor
İçeriği Görüntüle

Sarıbekir, "Ambalaj sektörü olarak tüm dünyaya ürün satıyoruz ama bizim için yakın pazarlar çok daha önemli. Halihazırda ihracatımızın yüzde 70'ini yanı başımız olan Avrupa'ya yapıyoruz.  Avrupa'ya ve yakın coğrafyamıza biraz daha yoğunlaşarak 2030 hedefimiz olan 10 milyar dolara zamanından önce ulaşacağımızı düşünüyorum. Rusya ve Ukrayna arasındaki savaşın bitmesi de bizim için önemli fırsatlar yaratacak. Ayrıca hızla gelişen Ortadoğu bölgesi de önemli hedef pazarlarımızdan olacak. Ambalaj sektörümüz Türkiye için çalışmaya ve katma değer yaratmaya devam edecek." dedi.

Sarıbekir, son dönemin en önemli konularından biri olan sınırda karbon düzenlemesinin, karbon ayak izi ve sürdürülebilirlik gibi yeni endüstri ihtiyaçlarına uyum kabiliyeti çok yüksek bir sektör olan ambalaj sektörü için özellikle yakın pazarlar arasında ciddi bir avantaj yaratabileceğine de dikkat çekti.