T.C. Ticaret Bakanlığı himayesinde, İstanbul Ekonomik Araştırmalar Derneği (İEAD) tarafından düzenlenen zirve; TOBB Türkiye E-Ticaret Sektör Meclisi, Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) ve DEİK Dijital Teknolojiler İş Konseyi’nin destekleriyle gerçekleşti. Zirvede, rekabet, regülasyon ve tüketici deneyimi odağında e-ticaretin geleceği masaya yatırıldı.

Hakan Bilir: “Yapay zeka insanlık tarihinin en büyük dönüştürücü gücü”

Zirvenin özel oturumunda konuşan Rekabet Kurumu Başkan Yardımcısı Doç. Dr. Hakan Bilir, yapay zekânın ekonomik dengeleri ve küresel rekabeti yeniden şekillendirdiğine dikkat çekerek şunları söyledi:
“Yapay zeka, sanayi devrimi de dahil olmak üzere insanlık tarihinin en büyük dönüştürücü gücü. Hiçbir kurum bu konuyu görmezden gelemez. Biz de kurum olarak süreçlerimizi iyileştirmek, rekabet ihlallerini tespit etmek için yapay zekadan yararlanıyoruz. Fiyat anomalileri ve kamu ihalelerinde rekabet ihlallerinin tespiti için projeler geliştirdik. Bunlara yenilerini eklemeyi planlıyoruz.”

Bilir, yapay zekânın finansallaşma ve tekelleşme eğilimini derinleştirdiğini belirterek, kritik girdiler ve fikri mülkiyet hakları nedeniyle arz zincirinde oluşan darboğazların gücü belirli oyuncuların elinde topladığını ifade etti.

Sektörün Liderleri Geleceği Konuştu

Zirvenin en dikkat çeken oturumlarından biri, TOBB Türkiye E-Ticaret Meclisi Başkanı Ozan Acar moderatörlüğünde gerçekleşti. Trendyol Grubu CEO’su Erdem İnan, Hepsiburada CEO’su Nilhan Onal Gökçetekin, sahibinden.com CEO’su Burak Ertaş, N11 CEO’su Nihal Dindar Akın, PttAVM & ETİD Başkanı Hakan Çevikoğlu ve Widect CEO’su Enes Yılmaz panelde yer aldı.

İSO Başkanı Erdal Bahçıvan Eleştiriyi Taşıyamadı.
İSO Başkanı Erdal Bahçıvan Eleştiriyi Taşıyamadı.
İçeriği Görüntüle

Erdem İnan: “Türkiye’nin ilk yerli yapay zekâ dil modelini geliştirdik”

Trendyol Grubu CEO’su Erdem İnan, yapay zekânın e-ticaretin her aşamasında dönüştürücü bir rol oynadığını belirterek, şunları söyledi:
“Büyük dil modelleriyle bu etki daha görünür hale gelse de, makine öğrenmesine dayalı çözümleri uzun zamandır kullanıyoruz. 2021’den itibaren e-ihracatı önceliklendirdik ve altyapımızı güçlendirdik. Bugün geliştirdiğimiz yapay zekâ çözümleri, satıcılarımızın küresel pazarlardaki rekabet gücünü artırıyor. Türkiye’deki ilk yerli yapay zekâ dil modelini (LLM) geliştirdik. Bu model ürün bilgilerini farklı dillere çevirerek satıcıların küresel pazarlara entegrasyonunu hızlandırıyor, müşteri hizmetlerinde dil bariyerini ortadan kaldırıyor.”

İnan, yapay zekânın artık bir araçtan öte, e-ticaretin DNA’sının ayrılmaz bir parçası haline geldiğini vurguladı:
“Yerli üreticilerimizin, esnaf ve KOBİ’lerimizin yapay zeka ile dijitalleşmesine destek olmaya devam edeceğiz. Müşterilerimize de teknolojinin sunduğu en ileri deneyimi sunmayı sürdüreceğiz.”

PTTAVM CEO’su & ETİD Başkanı Hakan Çevikoğlu:

Anadolu’dan İstanbul’a doğru e-ticaret artışı yaşanmaya başladı

“Yapay zekâ ile işlerin artık daha hızlı ilerlediğini söyleyen Çevikoğlu, “Yapay zeka datayı artık daha hızlı işliyor. Kişileştirilmiş alışveriş yapay zeka ile artık daha hızlı ve odaklı yapılabiliyor. Yapay zekâ öncesine küçük ölçekli şirketlerde bu şekilde değildi. Anadolu’daki firmalarımız bir sürü yapay zeka alternatifinden ücretli ya da ücretsiz olarak yararlanabiliyor. Bu firmalarımızın yurt dışına satışlarının yapay zekayla çok hızlanacağını düşünüyoruz. Anadolu’dan İstanbul’a doğru e-ticaret artışı yaşanmaya başladı. Yapay zeka sayesinde Anadolu’daki firmalarımızın yurt dışına satışlarının çok hızlanacağına inanıyorum” dedi.

Hepsiburada CEO’su Nilhan Onal Gökçetekin:

“285 milyon ürün, 100 bin satıcı yapay zeka olmadan yönetilemez”

Hepsiburada CEO’su Nilhan Onal Gökçetekin, yapay zekâ teknolojilerinin ticaretteki dönüştürücü gücüne dikkat çekerek, üretici ve perakendecilerin maliyetlerini düşürmesi, verimliliğini artırması ve küresel rekabet avantajı kazanması için yapay zekâ çözümlerinin önemini vurguladı.

Gökçetekin, Hepsiburada’nın ticaretin doğası gereği yapay zekâya doğuştan ihtiyaç duyduğunu belirterek şunları söyledi: “Sabah dükkanımızı açtığımızda 285 milyon ürünümüz ve 100 bin satıcımız var. Bunları yapay zekâ olmadan yönetmemiz mümkün değil.”

HepsiJet’in yapay zekâ entegrasyonuyla önemli kazanımlar elde ettiğini vurgulayan Gökçetekin, “Geçen yıldan bu yıla rotalarımıza yapay zekâyı dahil ettik. İstanbul gibi karmaşık şehirlerde normal zeka yeterli olmuyor. Geliştirdiğimiz algoritmalarla yüzde 8 oranında süreyi azalttık. Bu lojistik maliyetlerinde çok ciddi bir kazanç demek.” ifadelerini kullandı. Konuşmasını iş birliği çağrısıyla sonlandıran Gökçetekin, “Açık sistemlerde çok güzel işler yapıyoruz. Hepimizin katkıları çok değerli. Bunları paylaşalım, açık sistemler üzerinden geliştirelim ve Türkiye’nin rekabet gücünü hep birlikte büyütelim.” dedi

sahibinden.com CEO’su Burak Ertaş:

Sahideko” ve “3 boyutlu Tur” gibi ürünleri, yapay zekâ kullanarak kendi ekibiyle geliştiren dünyadaki tek ilan platformuyuz

2018’in ikinci yarısından bu yana yapay zekâya yatırım yaptıklarını söyleyen Burak Ertaş, “Bugün 20’nin üzerinde ürünümüzde bu teknolojiyi hem kullanıcılarımızın deneyimini kolaylaştırmak hem de şirketimizin iç süreçlerini daha verimli hale getirmek için kullanıyoruz. “Sahideko” gibi çözümlerimizle kullanıcılarımıza ilandaki konutu farklı dekorasyonlarda gösterebiliyor, kullanıcılarımızın araç ilan girişini geliştirdiğimiz yapay zeka çözümü ile kolaylaştırıyor ve hızlandırıyoruz. Gururla söyleyebilirim ki, Sahideko ve 3 boyutlu Tur gibi ürünleri yapay zekâ kullanarak kendi ekibiyle geliştiren dünyadaki tek ilan platformuyuz. Önümüzdeki dönemde de yapay zekayı sadece bir trend olarak değil, somut değer yaratan, ölçülebilir çıktılar sağlayan bir teknoloji olarak konumlandırmaya devam edeceğiz” dedi.

N11 CEO’su Nihal Dindar Akın, şirketin Agentic yapay zekâyı temel platform fonksiyonlarına entegre ettiğini belirterek, “Bazı iş geliştirme fonksiyonlarını insan eli değmeden uçtan uca yürütüyoruz. Örneğin ürün yorumu fotoğraflarının ayıklanması tamamen otomatik gerçekleşiyor” dedi. Akın, sistemin iş ihtiyaçlarını anlayıp parçalara ayırarak uygulanabilir hâle getirdiğini ve karmaşık süreçleri paralel biçimde yönetebildiğini vurguladı.

KOBİ’lerin dijitalleşme düzeyine de dikkat çeken Akın, “N11’e kayıtlı 330 binden fazla iş ortağımız dijital ticarete adapte olmuş durumda. Tedarikten kargolamaya kadar uçtan uca dijital operasyonlar yürüten KOBİ’lerimiz, platform ekonomisinden faydalanmayı öğreniyor” ifadelerini kullandı. Dijitalleşme, platform ekonomisine katılım ve küreselleşme odaklı stratejilerin KOBİ’lerin rekabet gücünü artırmada kritik rol oynadığına dikkat çekti.

WIDECT CEO’su Enes Yılmaz:

“Yapay Zekâ ile Operasyon ve Talep Tahminini Otomatikleştiriyoruz”

WIDECT CEO’su Enes Yılmaz, şirketin yapay zekâ altyapısı üzerinde önemli çalışmalar yürüttüğünü açıkladı. Yılmaz, “Tedarikçi seçimiyle ilgili hangi göndericinin hangi yükünü hangi tedarikçiye dağıtması gerektiğini otomatik yapacak bir yapay zekâ üzerine çalışıyoruz. Henüz canlı değil, ama bu bizim önceliğimiz” dedi.

E-ticarette talep tahmininin kritik bir konu olduğunu vurgulayan Yılmaz, “Peak of peak dönemlerinde talep farkı dört beş kata kadar çıkabiliyor. Talebi doğru tahmin edemediğimizde operasyonu yürütmek mümkün değil. Bu nedenle bu alanda da önemli bir geliştirme sürecimiz var” ifadelerini kullandı. Yılmaz, Türk Hava Yolları bünyesindeki 3 bine yakın yazılımcının yer aldığı teknoloji altyapısına da dikkat çekerek, rezervasyonlardan operasyonel kararlara kadar birçok noktada yapay zekâ ürünlerinin kullanıldığını belirtti. Ayrıca yöneticiler için anlık verilere ulaşmayı sağlayan bir yapay zekâ geliştirdiklerini, kargo ve operasyonel verilerin tek bir platform üzerinden hazır bulunacağını ifade etti.