83 firma ile fuarda yer alan Türk katılımcılar, üretici sayısında İtalya’nın ardından ikinci sırada yer alarak dikkat çekti. TUSİD (Endüstriyel Mutfak, Çamaşırhane, Servis ve İkram Ekipmanları Sanayicileri ve İşadamları Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Topuz, fuardan yaklaşık 400 milyon euroluk siparişle dönmeyi beklediklerini açıkladı.
Türkiye’nin mutfak ekipmanları alanında artık güçlü bir marka konumuna geldiğini vurgulayan Topuz, “Yüksek kaliteyi uygun fiyatla sunan bir ülkeyiz, bu anlamda rakibimiz yok. Endüstriyel mutfakta artık akla gelen ilk ülkelerden biriyiz. Avrupa pazarında gücümüzü koruyoruz, Ortadoğu’da yaşanan jeopolitik gerginliklere rağmen bu yılı ihracatta kayıpsız tamamlayacağız.” dedi.
TÜRKİYE, ÜRETİCİ ÜLKE OLARAK İKİNCİ SIRADA
62 ülkenin katıldığı fuarda Türkiye, toplam katılımda dördüncü; üretici bazında ise ikinci sırada yer aldı. Türk firmalarının ürün çeşitliliği ve rekabetçi fiyatlarıyla ön plana çıktığını belirten Topuz, “Endüstriyel mutfakta akla gelen ülkeler arasında artık Türkiye var. Çin’den bile daha fazla ürün çeşitliliğine sahibiz. Pişirici, buzdolabı ve bulaşık makinesi gibi alanlarda rakiplerimizden açık farkla öndeyiz.” ifadelerini kullandı.

“SENEYİ KAYIPSIZ, BELKİ ARTIYLA TAMAMLARIZ”
Topuz, sektörün ihracat performansına ilişkin olarak, “Ev tipi ürünlerde daralma olsa da endüstriyel mutfak tarafındaki büyümeyle bu kaybı telafi ettik. Host Milano gibi fuarlar bizim için çok değerli, çünkü 200’e yakın ülkeden alıcıyla temas kuruyoruz. Bu temaslar sayesinde yılı artıda kapatma ihtimalimiz yüksek.” değerlendirmesinde bulundu.
Avrupa’nın Türk mutfak ekipmanları için en büyük pazar olduğunu söyleyen Topuz, “Avrupa’da yeni yatırımlar olmasa da yenileme yatırımları sayesinde ihracat artıyor. Almanları, İtalyanları ve Fransızları çoktan geride bıraktık. Avrupalılardan yüzde 40 daha ucuza üretim yapıyoruz. Tek rakibimiz Çin.” dedi.
ORTADOĞU’DA DURGUNLUK, AMERİKA’DA BÜYÜK POTANSİYEL
Ortadoğu pazarında yaşanan gerilimin ticareti olumsuz etkilediğini dile getiren Topuz, Amerika kıtasının ise yeni fırsatlar sunduğunu söyledi:
“Amerika’da fuarlara katılımda süreklilik sağlayamıyoruz. Oysa fuarcılıkta istikrar çok önemli. Bir müşteri sizi birkaç fuarda gördükten sonra güven duyuyor. Amerika pazarında gerekli belgeleri tamamlayıp düzenli katılım sağlarsak çok büyük potansiyel yakalayabiliriz.”
2026 HAREKETLİ GEÇECEK: 30 YENİ TATİL KÖYÜ YOLDA
İç pazarda da canlılığın sürdüğünü belirten Topuz, özellikle otel ve restoran yatırımlarının sektöre ivme kazandırdığını ifade etti. “Sadece Ege ve Akdeniz sahil hattında 30’dan fazla yeni tatil köyü inşa ediliyor. Her birinin ortalama maliyeti 150 milyon dolar, bunun yaklaşık 10 milyon doları mutfak ekipmanlarına ayrılıyor. Bu da 2026’nın oldukça hareketli geçeceğinin göstergesi.” dedi.
90 ÜLKEYE İHRACAT: ‘TİCARİ SIKINTILARI UFACIK SIYRIKLARLA ATLATIYORUZ’
OMS Yönetim Kurulu Üyesi Talha Özger:
“İstanbul ve Adıyaman’daki 3 fabrikamızda aylık 300 bin adet tencere ve tava üretiyoruz. Satışlarımızın yarısı ihracattan geliyor. Özellikle Orta Doğu, Balkanlar ve Türk Cumhuriyetleri’nde markamız oldukça bilinir durumda. 90’dan fazla ülkeye ihracat yapıyoruz. Dünyada rüzgar ters esse de, kurduğumuz sağlam ilişkiler sayesinde ticari zorlukları ufak sıyrıklarla atlatabiliyoruz.”
AVRUPA’NIN WAFFLE MAKİNALARI İZMİR’DEN
GMG Genel Müdürü Burhan Gündoğan:
“İzmir’deki üç fabrikamızda pizza fırınlarıyla başladığımız üretimimizi tost, krep, waffle, ekmek kızartma makinaları ve ızgaralarla çeşitlendirdik. Son yıllarda soğuk teşhir üniteleri üretimine de girdik. Üretimimizin yüzde 90’ını ihraç ediyoruz ve 80 ülkeye satış yapıyoruz. İtalya’ya fırın satıyoruz, waffle makinelerinde ise Türkiye’de birinci, Avrupa’da ikinci sıradayız. Kalite ve çeşitlilikte Avrupa pazarında güçlü bir konumdayız.”


