Türkiye Ev Tekstili Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (TETSİAD) tarafından, Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) iştiraki KFA Fuarcılık organizasyonunda düzenlenen HOMETEX Ev Tekstili Fuarı, İstanbul Fuar Merkezi’nde kapılarını açtı.

Düzenlenen fuarın açılışına katılım sağlayan Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe, Türkiye’nin ev tekstilinde çok önemli bir küresel marka olduğunu belirtti. Tekstil ve hazır giyim üretimiyle, istihdamı ve ihracatıyla ülke ekonomisi için stratejik önem arz ettiğini dile getiren TİM Başkanı Mustafa Gültepe, “Cumhuriyetten bile önce sanayileşmenin temellerini bu iki sektörle attık. İhracatta dışa açılmanın liderliğini yine bu iki sektörümüz yaptı. Her iki sektörde dünyanın altıncı büyük ihracatçısıyız. Bir başka ifadeyle bu iki sektörün şampiyonlar ligindeyiz” dedi.

G O Gch Ie W E A Ez Kl8

Borsa haftaya yükselişle başladı Borsa haftaya yükselişle başladı

Gültepe, konuşmalarında şu ifadeleri kullandı:

“2022 yılında iki sektör toplamda 31 milyar doların üzerinde ihracata imza attı. Bu iki sektörde ihracatımızı mevcudun iki katına, yani 60 milyar dolara çıkarabilecek potansiyelimiz mevcut. 2022; ihracatta zirve yılımız olmuştu. Ama bugün de devam eden ivme kaybı yine aynı yılın son çeyreğinde başladı.  Önce küresel pazarlarda talep yavaşladı. Üstüne yurt içinde maliyetler hızla artarken, döviz kurunun yatay seyri rekabetçiliğimize büyük zarar verdi.  En büyük pazarımız konumundaki Avrupa Birliği’ne tekstil ve ham maddeleri ihracatımız 2023’te miktar olarak yüzde 13,6, değer bazında yüzde 17,6 daraldı. Önemli pazarlarımızdan ABD’ye ihracatımızda da benzer bir tablo ile karşı karşıya kaldık. Genel olarak baktığımızda geçen yıl tekstil ve ham maddeleri ihracatımız 2022’ye göre yüzde 10 geriledi”

"Bu yılın ilk 4 ayında ev tekstilinde 460 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik"

Bu yıl tekstilde canlanma olduğunu hatırlatan Gültepe, bu yılın ilk dört ayında geçen yılın aynı dönemine göre ihracatın yüzde 10 arttığını ancak değer bazında hala yüzde 3,6 ekside olunduğunu belirtti. Ev tekstili ihracatında da benzer bir grafik olduğunu bildiren Gültepe, bu yılın ilk 4 ayında ev tekstilinde 460 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiklerini hatırlattı.

Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13 ekside olunduğunu aktaran Gültepe, konuşmalarına şöyle devam etti:

"2023 yılındaki daralmanın etkisini istihdamda da çok net olarak gözlemledik. Sadece tekstil sektörü bir yılda 85 binden fazla istihdam kaybı yaşadı. Hazır giyim ve tekstilin toplam istihdam kaybı ise 200 bini aştı. Bunlar önemli, bizi üzen, üzerine düşünmemiz gereken veriler. Kaybettiğimiz müşteriyi iki yıldan önce geri döndürmek neredeyse imkânsız. Mevcut koşullarda yeni müşteri bulmak çok gerçekçi görünmüyor. Dolayısıyla üretim ve istihdamdaki kaybı toparlamak ne yazık ki zaman alacak. Oysa tekstil ve hazır giyim başta olmak üzere emek yoğun sektörlerimizi korumamız gerekiyor. Doğru strateji ve politikaları geliştirebilirsek bu iki sektörde daha üst sıralara çıkarak ülke ekonomimize çok katkı sunabiliriz. Ancak yüksek maliyet artışları nedeniyle bugün birçok kategoride Avrupa’dan daha pahalı bir ülke haline geldik.  Koşullar böyle devam ettiği sürece ne yazık ki daha da pahalı olacağız.

Rekabetçilik konusunda zor bir dönemden geçerken finansmana erişimde de ciddi sorunlarla karşı karşıyayız. Krediye hem erişim sıkıntılı hem de maliyet çok yüksek. Bu nedenle en azından Eximbank’ın eski limitlerine dönmesi büyük önem arz ediyor. Elbette bizim de verimliliğe ve katma değerli üretime odaklanmamız gerekiyor. Nitekim tasarım ve markalaşma konusunda her geçen yıl daha ileriye gidiyoruz. Dijital ve yeşil dönüşüm sürecini fırsata dönüştürecek projeler geliştiriyor, uyguluyoruz. Ama bunlar orta ve uzun vadeli çalışmalar" 

Editör: Eslem Nur KARAMAN