İSHİB Başkanı Müjdat Sezer, Japonya’nın kanatlı ürünlerde 4 milyar dolar, su ürünlerinde 14 milyar dolar ve süt ürünlerinde 1,5 milyar dolar yıllık ithalat hacmine sahip dev bir pazar olduğunu vurgulayarak, “Ürünlerimizin bu pazarda hak ettiği konuma ulaşması için kararlılıkla çalışacak ve ürünlerimizi tanıtacağız” dedi.

Türkiye’nin su ürünleri ve hayvansal mamuller sektörü, Japonya pazarındaki varlığını güçlendirmek için çalışmalarını sürdürüyor. 2024 yılında Japonya’ya ihracat, bir önceki yıla kıyasla yüzde 121 artarak 118 milyon dolara ulaştı. Bu başarıyı daha ileri taşımak amacıyla İSHİB, World Food İstanbul Fuarı ile eş zamanlı olarak 1-7 Eylül tarihleri arasında Japonya Sektörel Alım Heyeti Programı’nı hayata geçirdi. Program kapsamında Japon alıcılar, Türk firmalarının üretim tesislerini ziyaret ederek, yerli üretici ve ihracatçılarla ikili iş görüşmeleri gerçekleştirdi.

Programın açılışına; Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Mehmet Ali Kılıçkaya, Japonya İstanbul Başkonsolosu Kasahara Kenichi, İSHİB Başkanı Müjdat Sezer ve Yönetim Kurulu Üyeleri, sektörel dernek temsilcileri ile ihracatçı firmalar katıldı.

İhracat Genel Müdürü Kılıçkaya, 2024 yılında Türkiye’nin Japonya’ya ihracatının bir önceki yıla göre yüzde 11 artışla 717 milyon dolara ulaştığını belirtti. 2025’in ocak-temmuz döneminde ise Japonya’ya ihracat, geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 9 azalarak 374,9 milyon dolar oldu. Kılıçkaya, Türkiye’nin Japonya’ya tarım ve gıda ihracatına da dikkat çekerek, “2024 yılında tarım ve gıda ihracatımız 385 milyon dolara ulaşmış, bu ülke sektörümüz için öncelikli pazarlarımızdan biri haline gelmiştir. 2025’in ilk yedi ayında ise Japonya’ya tarım ürünleri ihracatımız 174 milyon dolara yükselmiştir. Öne çıkan ürünlerimiz arasında su ürünleri, makarna, zeytinyağı, kuru üzüm, meyve suları ve orkinos balıkları yer almaktadır. Uzak Ülkeler Stratejisi kapsamında Latin Amerika’dan Asya-Pasifik’e kadar 18 uzak ülkede ihracatımızı artırmayı hedefliyoruz. Bu stratejinin öncelikli pazarlarından biri de Japonya’dır. Bakanlığımızca yürütülen Gıda ve Tarım İhracatında Teknik Engellerin Aşılması (GATE) Projesi ile tarım ve gıda ihracatında karşılaşılan teknik engellerin ortadan kaldırılması hedeflenmektedir. Japonya, özellikle su ürünleri odağıyla bu projede yer almakta ve ihracatçılarımızın pazara hızlı ve güvenli erişimini sağlayacak çözümler üretilmektedir” ifadelerini kullandı.

İSHİB Başkanı Müjdat Sezer, Japonya’nın kanatlı ürünlerde 4 milyar dolar, su ürünlerinde 14 milyar dolar ve süt ürünlerinde 1,5 milyar dolar yıllık ithalatı bulunan dev bir pazar olduğunu belirterek, “Türkiye, hayvansal protein üretimi ve ihracatında dünyada önemli bir sırada olmasına rağmen Japonya’ya sektör ihracatımız yıllık ortalama 100 milyon dolar civarındadır. Bu rakamı nasıl artırabileceğimizi ve işbirliklerini nasıl güçlendirebileceğimizi değerlendiriyoruz. Ürünlerimizin bu pazarda hak ettiği konuma ulaşmasını sağlamak için yoğun bir şekilde çalışacak ve tanıtım faaliyetlerimizi sürdüreceğiz” dedi.

Sezer, 2024 yılında Türkiye’nin Japonya’ya gerçekleştirdiği su ürünleri ve hayvansal mamuller ihracatının yüzde 83,9’unu orkinos balığı ve diğer balıkların, yüzde 4,2’sini kanatlı ürünlerin, yüzde 3,4’ünü süt ve süt ürünlerinin, yüzde 2,5’ini arı ürünlerinin ve yüzde 1,7’sini ise yumurtanın oluşturduğunu belirtti. 2024 yılı itibarıyla Türkiye’nin Japonya’ya su ürünleri ihracatında güçlü bir konumda olduğunu vurgulayan Sezer, “Kalitesiyle dünya çapında tanınan Türk orkinosu, Japon damak tadına mükemmel şekilde uyum sağlayarak yalnızca 2024 yılında 99 milyon dolar ihracat geliri sağladı. Levrek ve çipura gibi kültür balıkları da sürdürülebilir yetiştiricilik uygulamaları ve doğal besleme yöntemleri sayesinde Japon pazarında giderek daha fazla ilgi görüyor. Diğer hayvansal ürün kategorilerinde ise yüksek potansiyele sahip yükselen bir oyuncu olarak öne çıkıyoruz” dedi.

MEEXX Fuarı’nda Makineciler Tek Çatı Altında Buluşuyor!
MEEXX Fuarı’nda Makineciler Tek Çatı Altında Buluşuyor!
İçeriği Görüntüle

Japon firmalarının detaycı, uzun vadeli düşünen ve güvene dayalı iş yapmayı tercih ettiklerini vurgulayan Sezer, “Bu pazarda yer almak, fuarlar düzenlemek ve ticaret heyetleri, alım heyetleri organize etmek son derece önemlidir. Biz de bu çabalarımızı yeni iş birliklerine ve daha iyi ihracat rakamlarına dönüştürmeyi hedefliyoruz” diye konuştu.

Etkinlikte Japonya’dan gelen 14’ü kanatlı ürünler, 8’i su ürünleri ve 3’ü süt ürünleri sektöründe olmak üzere toplam 25 firmanın 36 üst düzey temsilcisi, 20 ihracatçı firma ile ikili iş görüşmeleri gerçekleştirdi. Geniş katılımla gerçekleşen programda stratejik iş birlikleri için önemli temaslar sağlandı.