Türkiye’nin dış ticaretinde önemli bir yer tutan mutfak sektörü, 2025 yılının ilk çeyreğinde 1,31 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Aynı dönemde ithalatını 481 milyon dolarda tutan sektör, 829 milyon dolarlık dış ticaret fazlası vererek dikkat çekici bir başarıya imza attı.
Endüstriyel Mutfak, Çamaşırhane, Servis ve İkram Ekipmanları Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (TUSİD) tarafından açıklanan verilere göre, ihracat bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 3,6 düşüş gösterse de, sektör temsilcileri özellikle yılın ikinci yarısından itibaren ciddi bir toparlanma bekliyor.
TUSİD Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Topuz, özellikle Avrupa pazarındaki toparlanmanın sektöre ivme kazandıracağını belirterek, "2025’in ikinci yarısında ihracatın yeniden yükselişe geçeceğine inanıyoruz. ABD pazarına yaptığımız ihracatta ilk çeyrekte yüzde 20’yi aşan bir artış yakaladık. Bu bölgeye özel bir stratejiyle yaklaşıyoruz ve karşılığını almaya başladık" ifadelerini kullandı.
Ayrıca sektörün ihracat birim fiyatlarında da yüzde 2,15'lik artış kaydedildi. Birim fiyatlar 4,25 dolara yükselerek, katma değeri yüksek üretim anlayışının sürdüğünü gösterdi. Beklentiler, sektörün küresel talepteki hareketlenmeyle birlikte önümüzdeki aylarda daha güçlü performans sergileyeceği yönünde.
ASLAN PAYI 10 ÜLKEDE
Ocak-Mart 2025 dönemindeki ilk 10 ülkenin ihracattaki payı yüzde 48 oldu. Bu ülkeler Birleşik Krallık, Almanya, İtalya, ABD, Fransa, Irak, İspanya, Mısır, Suudi Arabistan ve Romanya olarak sıralandı. Söz konusu ülkeler arasında Irak ve ABD yüzde 20'yi aşan ihracat artış oranları ile dikkat çekti.
Alt ürün gruplarına bakıldığında en fazla ihracat 522,9 milyon dolarla endüstriyel mutfak grubunda gerçekleşirken, onu 279,8 milyon dolarla elektrikli küçük mutfak ve ev aletleri ve 211,1 milyon dolarla metalden mamul sofra ve mutfak eşyaları ihracatı takip etti.
TÜSİD BAŞKANI TOPUZ: KAYIPLAR GİDEREK AZALIYOR, CANLANMA İKİNCİ YARIDA BAŞLAYACAK
Türkiye'nin geçtiğimiz yılı 2,63 milyar dolarlık dış ticaret fazlası ile tamamladığını ve dünya mutfak sektörü ihracatında dokuzuncu sırada olduğunu ifade eden TUSİD Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Topuz, dünyanın hemen hemen her ülkesine ürün gönderebilecek bir kapasitede olduklarını söyledi. Türkiye'nin mutfak sektöründe çok güçlü bir üretici olduğunun altını çizen Topuz, yılın ilk ayındaki yüzde 4,7'lik ihracat düşüşünün üç ayın sonunda yüzde 3,6'ya gerilemesini önemli bir işaret olarak algıladıklarını belirtti.
Türkiye'nin ihracattaki ana pazarı olan Avrupa'da yaşanan düşüşün olumsuz etkilerini gördüklerini ancak bu durgunluğun özellikle yılın ikinci yarısı itibariyle azalmasını beklediklerini kaydeden Topuz, "Avrupa'daki toparlanmanın yanında son dönemde hedef pazarlarımız arasında belirlediğimiz ABD'ye ilk üç aydaki ihracat artışımız dikkat çekici. Ocak-Mart döneminde yüzde 20,3 artışla 64,3 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik. Önceki ay ABD'de katıldığımız fuarlarda Türk markalarına olan ilgiyi son derece yakından gördük ve satışlara etkisini önümüzdeki dönemde daha fazla göreceğiz. Amerikan ürünlerine kıyasla kalite standardımızdan ödün vermeden yüzde 50 daha uygun fiyatlarla ürün sunuyoruz. ABD Başkanı Trump'ın getirdiği vergilerden görece en az etkilenen ülkelerden biri olarak bu bölgeye karşı olan umudumuzu koruyoruz. Bunun yanında Orta Doğu ve Kuzey Afrika pazarları için de bu yıl için önemli ihracat artışları öngörüyoruz." dedi.



