Bu yeni dönemde kazananlar, çok kanallı ve kişiselleştirilmiş deneyimleri ön plana çıkaranlar olacak.Adjust’ın yayımladığı Alışveriş Uygulamaları 2025 Raporu’na göre, küresel perakende e-ticaret satışlarının 2025’te 6,42 trilyon dolara ulaşması, toplam satışların yüzde 20’sinden fazlasını oluşturması ve yalnızca mobil ticaretin 2,5 trilyon dolarlık ciro üretmesi bekleniyor. Bu tablo, alışveriş uygulaması pazarlamacıları ve geliştiricileri için büyük bir potansiyele işaret ederken, beraberinde artan karmaşıklıkları da getiriyor.
Bölgesel ekonomik yavaşlamalar, ABD’nin uyguladığı yeni gümrük vergileri ve daha temkinli hale gelen tüketiciler, kullanıcıların alışkanlıklarını ve beklentilerini önemli ölçüde dönüştürüyor.
2025’te alışveriş uygulamaları; değişen tüketici davranışları, ekonomik belirsizlikler ve hızla ilerleyen teknolojik yeniliklerin şekillendirdiği bir ortamda öne çıkıyor. Kullanıcı ihtiyaçlarını önceden tahmin edebilen, çok kanallı kullanıcı yolculuklarına hızla uyum sağlayan ve her etkileşimi yapay zekâ destekli içgörülerle zenginleştiren uygulamalar, rekabette fark yaratacak.
Artık kullanıcıların platformlar, sekmeler ve cihazlar arasında geçiş yapması standart hale geldi. Bu nedenle alışveriş uygulamalarının kullanıcıya her yerde ve her an erişebilmesi başarı için kritik önem taşıyor. Keşif süreci yalnızca arama motorlarında başlamıyor; sesli aramalar, influencer içerikleri ve sosyal ticaret formatları da bu sürecin vazgeçilmez bir parçası haline geliyor. Bu durum, markalar için mobil web’i yüksek niyetli bir başlangıç noktası olarak yeniden tanımlıyor ve sorunsuz web–uygulama geçişleriyle derin bağlantı (deeplink) deneyimlerini zorunlu kılıyor.
Sezgisel geçişler, QR kod entegrasyonları ve güçlü kişiselleştirme özellikleri dönüşüm oranlarını artırmak için artık vazgeçilmez. Sürdürülebilir büyüme için yüksek niyetli, etkileşimli kullanıcıları hedeflemek, dinamik kreatif içeriklerle optimizasyon sağlamak ve etkili yeniden etkileşim stratejileri geliştirmek kritik hale geliyor. İster hızlı büyüyen LATAM, MENA ve INSEA pazarlarında olun, ister APAC, Avrupa veya Kuzey Amerika gibi olgun pazarlarda faaliyet gösterin, ortak başarı faktörü aynı: kullanıcı memnuniyetini ve gelir potansiyelini en üst düzeye çıkarmak için yerelleştirilmiş, çok kanallı ve entegre deneyimler artık bir zorunluluk.
Öte yandan yapay zekâ, pazarlamacıların kampanyaları test etme, segmentasyon yapma ve optimizasyon süreçlerini yeniden şekillendiriyor. Doğru stratejiyle uygulandığında yeni sinyaller ve içgörüler sunarak daha derin kişiselleştirme imkânı sağlıyor ve karar alma süreçlerini hızlandırıyor.
Rekabetin en yoğun yaşandığı dönem olan yılın son çeyreği (Black Friday, Noel ve diğer alışveriş sezonları) öncesinde, kreatif içeriklerin test edilmesi; internete bağlı TV (CTV), chatbot tabanlı satışlar ve artırılmış gerçeklik denemeleri gibi alanlara yatırım yapılması büyük avantaj sağlıyor. Bu yüksek hacimli döneme hazırlık, aynı zamanda kullanıcıları elde tutma stratejilerini güçlendirmek için de önemli bir fırsat sunuyor. Ne kadar çok kullanıcı sadık kalırsa, performans yılın geri kalanında da o kadar yüksek oluyor.
Adjust’ın Ortadoğu, Türkiye ve Afrika (META) Satış Direktörü Başak Zerman, mobil ticaretin geleceğine dair şu değerlendirmeyi yapıyor:
"Kullanıcılar artık markalarla etkileşime geçerken yalnızca ürün değil, deneyim satın alıyor. Bu değişen beklentiler karşısında, 2025 ve sonrasında oyunun adı: hız, esneklik ve kişiselleştirme. Tam da bu noktada devreye giren Adjust Growth Copilot gibi yapay zekâ destekli araçlar, pazarlamacılara yalnızca veriye dayalı karar alma imkânı sunmuyor, aynı zamanda dinamik stratejiler geliştirme fırsatı da yaratıyor. Ayrıca yeni yayımladığımız Alışveriş Uygulamaları İçgörüleri Raporu, pazarlamacılara sürekli değişen zorluklar ve fırsatlar karşısında yol gösterici olmayı hedefliyor."
Harcamaları ölçeklendirmek, attribution yöntemlerini hassaslaştırmak veya yoğun alışveriş sezonuna hazırlanmak isteyen markalar için, 2025’in geri kalanında sürdürülebilir büyüme sağlayacak tüm metrikler, trendler ve uzman analizleri Adjust’ın Alışveriş Uygulamaları İçgörüleri Raporu 2025’te yer alıyor.





