BMD Başkanı Sinan Öncel, markalı perakende sektöründe ciro kaybının devam ettiğini belirtti: "Üyelerimizin yüzde 65'i, yani her üç markamızdan neredeyse ikisi, haziran ayındaki cirolarını temmuzda yakalayamadı. Hazirana kıyasla adet satışlarının düştüğünü belirten üyelerimizin oranı ise yüzde 57 oldu. Temmuzdan temmuza son bir yıla bakıldığında her dört üyemizden üçünün cirosundaki artış TÜFE’nin altında kaldı."
Reel satışların 2025’in ilk yarısında daraldığı markalı perakende sektöründe, kan kaybı indirim kampanyalarına rağmen temmuz ayında da devam etti. Bir süredir kârlılığı ikinci plana alarak indirimlerle nakit akışını sürdürmeye çalışan markaların, temmuz ayındaki adet satışları ve ciroları haziran rakamlarının gerisinde kaldı.
518 markayı çatısı altında toplayan ve gıda dışı perakende sektörünün en önemli temsilcisi konumundaki Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) üyeleri arasında gerçekleştirilen temmuz ayı anketinin sonuçları açıklandı. Anketi değerlendiren BMD Başkanı Sinan Öncel, yabancı turistin yoğun olduğu bir ayda gelen verilerin iç açıcı olmadığını belirtti:
"Üyelerimizin yüzde 65’i haziran ayındaki cirolarını temmuzda yakalayamadı. Hazirana göre adet satışlarının düştüğünü belirten üyelerimizin oranı yüzde 57 oldu. Anketlerimizde sadece aylık gelişmeleri değil, yıllık değişimi de takip ediyoruz. Temmuzdan temmuza son bir yılda her dört üyemizden üçünün cirosundaki artış TÜFE’nin altında kaldı. Özellikle giyim ve ayakkabıda kampanyalara rağmen satış adetlerinin daralması, markaların nakit akışını sürdürmek için başvurduğu indirim reçetesinin artık çözüm olmadığını gösteriyor. Bunun başlıca iki nedeni var: İlki, alım gücü düşen yerli müşterilerin gıda dışındaki tüm harcamalarında kısıntıya gitmesi; ikincisi ise, indirimlere rağmen yabancı turistlerin Türkiye’de alışverişi tercih etmemesi. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre, 2022’nin ilk yarısında toplam kartlı harcamalar içinde yabancıların payı yüzde 9,5 iken, bu yıl aynı dönemde yüzde 4,1’e geriledi. Bu veri bile Türkiye’de alışverişin yabancılar için cazibesini kaybettiğini net şekilde gösteriyor."



Sektörün sağlıklı yapısı giderek bozuluyor
Sinan Öncel, satışlardaki daralmaya rağmen markaların kira ve işçilik gibi sabit giderlerinin artmaya devam ettiğine dikkat çekti. Kârlılığı ikinci plana alarak yapılan indirimlere rağmen satışlardaki daralmanın sektörün sağlıklı yapısını giderek daha fazla bozduğunu vurgulayan Öncel, şunları söyledi:
"Böylesine zorlu bir dönemde üyelerimizin yüzde 64’ü kira davalarıyla uğraşıyor. Çünkü 10 yılı dolduran kontratlarda mülk sahibine tanınan sebepsiz fesih hakkı nedeniyle kira artışları yüzde 600’e varabiliyor. Piyasa gerçekleriyle örtüşmeyen bu yüksek kira artışları, ürün birim maliyetine yansıdığı için enflasyonla mücadeleye de zarar veriyor. Bu nedenle ekonomi yönetiminden özellikle kira ve hammadde başta olmak üzere maliyetleri düşürecek politikalarla sektöre destek vermesini bekliyoruz."





