Festivalin sekizinci durağı olan şehir, 10 Ağustos 2025 tarihine kadar sürecek etkinlikler kapsamında kültür ve sanatın merkezi haline geliyor. Açılışını yapan sergiler hem Nevşehirlilerden hem de yerli ve yabancı ziyaretçilerden yoğun ilgi görüyor.
Nevşehir’de Kültürel Bir Yolculuk: Medeniyetlerin Mirası Sergisi
Festival kapsamında, Meryem Ana Kilisesi önemli bir sanat projesine ev sahipliği yapıyor. İstanbul Kültürlerarası Sanat Diyalogları Derneği (İKASD) tarafından hazırlanan “Medeniyetlerin Mirası: Geçmişe Geleceğin Gözünden Bakmak” başlıklı sergi, ressam Kadir Akyol’un çağdaş sanat serisi *“Inception”*dan ilhamla hayata geçirildi.
Bu özel sergide her şehir tarihî bir karakterin portresiyle temsil edilirken, eserlerde geçmişin izleri çağdaş yorumlarla birleşiyor. Nevşehir, İstanbul, Mardin, Çanakkale ve Gaziantep’in kültürel mirasları; mimari detaylardan halk anlatılarına uzanan hikâyelerle birlikte Diasec tekniğiyle üretilen eserler ve yapay zekâ destekli dijital videolarla izleyiciye sunuluyor.
Her yaştan sanatseverin ilgisini çeken sergi, yalnızca görsel bir deneyim değil; aynı zamanda dijital bir kültürel hafıza alanı sunuyor. Ziyaretçilere geçmişle duygusal bir bağ kurma fırsatı veren sergide, her bir çalışma adeta görsel bir arkeoloji haritası işlevi görüyor.
Beste Gürsu: “Bu proje bir sorumluluk çağrısıdır”
Serginin küratörlüğünü üstlenen İKASD Yönetim Kurulu Başkanı ve Uluslararası Sanat Danışmanı Beste Gürsu, projeyi şu sözlerle tanımlıyor: “Bu sergi, geçmişin mirasına yalnızca estetik bir bakış sunmakla kalmıyor; aynı zamanda kültürel bir sorumluluk bilinci taşıyor. ‘Medeniyetlerin Mirası’, UNESCO Dünya Mirası listesinde yer alan değerlerimizi görünür kılarken, Geçici Liste’deki varlıklarımızın da uluslararası düzeyde kabul görmesine katkı sunmayı hedefliyor. Kültürel ve doğal miraslarımızı korumak, anlatmak ve gelecek kuşaklara aktarmak hepimizin ortak görevidir.”
Topraklardaki kadim tarihin önemli yapı ve bölgeleri dijital sanatla birleştirilerek, UNESCO Dünya Mirasları Listesi’nde yer alan İstanbul, Nevşehir, Gaziantep, Çanakkale ve Mardin’in kültürel belleği çağdaş bir görsel dile kavuşuyor.
Küratör Beste Gürsu “Ressam Kadir Akyol’un özgün yorumlarıyla her şehir, kendine özgü bir tarihî figürün portresiyle temsil ediliyor; bu portrelerin iç katmanlarında ise o şehre ait UNESCO listelerinde bulunan dönem yapıları, doğal varlıklar, somut olmayan kültürel değerler, hikâyeler ve destanlar resmediliyor. Sanatçı, Fatih Sultan Mehmet’in siluetinde Ayasofya’nın kubbesinden Topkapı Sarayı’nın avlusuna uzanan bir zaman tüneli kuruyor; Truva Atı'nın gövdesinden İlyada’nın mitlerine ve Çanakkale Savaşları’nın izlerine dek uzanan bir anlatı diliyle çalışıyor. III. Tiglat-Pileser’in portresinde Asur’dan günümüze uzanan çok katmanlı hafıza yapıları canlanıyor. Hacı Bektaş-ı Veli’nin “aynı dili konuşanlar değil, aynı duyguyu paylaşanlar” fikri vücut buluyor. Zeugma’nın sessiz mozaiklerinde ise geçmiş, bugüne fısıldıyor.”
Her bir eserin içinde taşlara gizlenmiş şiirler, renklere kazınmış medeniyet öğeleri yer alıyor. Yerel dokuma teknikleri ve geleneksel motiflerle zenginleştirilen yüzeyler, görsel ve duyusal bir kültürel yolculuk sunuyor.Sergide yer alan miraslar, yeni ve yaratıcı formlarla yeniden yorumlanarak yapay zekâ destekli videolarla buluşuyor. Bu sayede tarihsel anlatım dijital bir deneyime dönüşüyor. İzleyici ise geçmişi yalnızca görmekle kalmıyor, bugünün alışkanlıklarıyla deneyimleyerek daha derin bir bağ kurabiliyor.
Matraki: Bir Osmanlı Yıldızına Saygı
Festival kapsamında yine Meryem Ana Kilisesi’nde açılan “Matraki” sergisinde, 16. yüzyıl Osmanlısının çok yönlü dehası Matrakçı Nasuh’un şehir resimleri; Ayşe Keskin Uysal, Başak Özerkan, Deniz Erdoğan, Eda Özcan Yıldırım, Esra Mühürcü Yazıcı, Göksu Gül, Gülay Şahin, Gülmisal G. Eslek, Mamure Öz, Nil Bökesoy, Özgür Dönmez, S. Beyza Umurca, Sevgi İrteş, Şehnaz Biçer, Tuğba Güzel ve Zehra Akdeniz gibi farklı disiplinlerden sanatçılar tarafından yorumlanıyor.
Küratörlüğünü yine Beste Gürsu’nun üstlendiği sergide ayrıca, uluslararası tarihçilerin anlatımları eşliğinde hazırlanan “Matraki: Bir Osmanlı Yıldızı” belgeseli de gösteriliyor.
Kuralsız Bağlantılar: Minyatürle Yeniden Yorumlanan Batı Sanatı
Mustafapaşa Eleni Kilisesi'nde sanatseverlerle buluşan “Kuralsız Bağlantılar” sergisi, minyatür sanatının geleneksel estetiğini Batı resminin ikonik eserleriyle bir araya getiriyor. Zehra Akdeniz liderliğinde, aralarında Claude Monet, Vincent van Gogh, Gustav Klimt ve Salvador Dalí’nin eserlerinin de bulunduğu Batılı yapıtlar, 22 sanatçı tarafından minyatür teknikleriyle yeniden yorumlanıyor.
Doğu ile Batı, gelenek ile modern arasında kurulan bu görsel köprü, ziyaretçilerine geçmişin değerlerini bugünün estetiğiyle yeniden düşünme fırsatı sunuyor.



