Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) tarafından paylaşılan verilere göre, sektör mayıs ayında 272,2 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Ocak-Mayıs dönemi toplam ihracatı ise 1 milyar 256 milyon dolara ulaştı.

Geçtiğimiz yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 3,9’luk bir düşüş yaşanmasına rağmen, yılın başındaki çift haneli kayıpların giderek azalması sektörün toparlanma yönündeki çabasını ortaya koydu. EVSİD Yönetim Kurulu Başkanı Talha Özger, 2025’e zor bir başlangıç yaptıklarını vurgularken, ihracatçılar olarak kayıpları azaltarak ilerlemeye devam ettiklerini dile getirdi.

Ana ihracat pazarlarında yaşanan daralma, içeride ise yüksek faiz, artan üretim maliyetleri ve düşük döviz kuru gibi faktörlerin sektör üzerinde baskı oluşturduğunu belirten Özger, tüm bu olumsuzluklara rağmen Türk ihracatçısının dünyanın dört bir yanında yeni pazarlar arama ve mevcut bağlantılarını koruma konusunda yoğun çaba sarf ettiğini ifade etti.

Alt ürün gruplarına bakıldığında, plastik ve ahşap mutfak eşyalarında ihracat artışı dikkat çekti. Plastik ürün ihracatı yüzde 2,8 artışla 285,8 milyon dolara, ahşap mutfak eşyaları ihracatı ise yüzde 14,7 artışla 5 milyon dolara yükseldi.

İGA İstanbul Havalimanı ikinci kez dünyanın en iyisi seçildi
İGA İstanbul Havalimanı ikinci kez dünyanın en iyisi seçildi
İçeriği Görüntüle

En büyük ihracat kalemi olan elektrikli ev ve mutfak ürünlerinde ise yüzde 4,9 düşüş yaşanarak 443,6 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirildi. Metal ürünlerde ihracat yüzde 4,4 azalarak 342 milyon dolara, cam ürünlerde ise yüzde 15,3 düşerek 111,3 milyon dolara geriledi. Seramik ürünlerdeki düşüş oranı ise yüzde 1,6 olarak kaydedildi ve toplam ihracat 68,2 milyon dolar oldu.

Sektör temsilcileri, ikinci yarıdan itibaren toparlanma ivmesinin hız kazanmasını beklerken, ihracatta çeşitlilik ve katma değer yaratacak ürün gruplarının öne çıkarılmasına odaklanıyor.


BİRİM FİYATLAR YÜKSELİYOR

İhracatta yaşanan bu düşüşlere karşın birim ihracat değeri geçtiğimiz yılın ilk beş ayına göre yüzde 4.1 artışla 3.78 dolardan 3.94 dolara yükseldi. Bu yükselişte en büyük etki plastik ürün grubundan gelirken, bu ürün grubunda ihracat birim fiyatı yüzde 12.3 artışla 3.16 dolardan 3.54 dolara çıktı. Metalden mamul ürün grubunda da birim fiyatlar yüzde 2.6 artışla 4.61 dolardan 4.73 dolara yükseldi. Aynı dönemde sektörün lokomotifi olan elektrikli ürün gruplarında birim fiyat ise değişmeyerek 4.63 dolarda kaldı.

Sektörün ana ihracat pazarı Avrupa olmaya devam ederken, tümü Avrupa ülkelerinden oluşan ilk 5 sıra toplam ihracatın yüzde 32'sini oluşturdu. İlk beş ayda İngiltere 116 milyon dolarla ilk sırayı aldı. Onu 91.1 milyon dolarla Almanya, 79.9 milyon dolarla İtalya, 68.7 milyon dolarla Fransa ve 46.4 milyon dolarla İspanya takip etti. Türkiye, sektördeki toplam ihracatlara bakıldığında ise Çin, Almanya, Hollanda, İtalya, Fransa ve Polonya'nın ardından 7'nci sırayı aldı.

'KAYIPLARI AZALTARAK YOLA DEVAM EDİYORUZ'

Açıklanan rakamları değerlendiren EVSİD Yönetim Kurulu Başkanı Talha Özger, zorlu başlayan 2025 yılında kayıpları azaltarak yollarına devam ettiklerini belirtti. İlk iki ayda yüzde 10 olan kayıpları nisan ayı sonunda yüzde 5'e, mayıs sonu itibariyle de yüzde 3.9'a gerilettiklerini ifade eden Özger, sektör olarak toparlanma çabalarının devam ettiğini söyledi. Ana ihracat pazarlarında yaşanan sıkıntıların yanında içeride de yüksek faizler, yükselen maliyetler ve düşük döviz kuru ile mücadele ettiklerini hatırlatan Özger, tüm bu şartlara rağmen ihracatçıların dünyanın dört bir yanını gezerek yeni pazarlar bulma yönündeki çabalarının sürdüğünü aktardı. Yıllardır bin bir uğraş vererek edindikleri pazarları da kaybetmemek için var güçleri ile çalıştıklarını belirten Özger, bu noktada ihracatçılara destek konusunun tekrar gündeme gelmesi gerektiğinin altını çizdi.

Geçtiğimiz ay düzenledikleri ve bu yıl 8'incisini gerçekleştirdikleri 'Turkish Housewares by Invitation Only Türkiye' etkinliğine de dikkat çeken Özger, etkinlik kapsamında 60 ülkeden 150'den fazla alıcıyı Türk ev ve mutfak eşyaları sektöründeki üreticilerle buluşturduklarını söyledi. Küresel ekonomide dalgalanmaların ve pazar daralmalarının yaşandığı bu zorlu dönemde, ihracatçılar olarak daha stratejik adımlar atmak ve rekabet gücünü artırırken aynı zamanda kârlılığı da gözetmek zorunda olduklarını ifade eden Özger, "Invitation Only rekor katılımla sektörümüze moral veren ve önemli iş anlaşmalarının yapıldığı bir etkinlik oldu. Fuarlarda standımıza gelmesini beklediğimiz, randevu alabilmek için çaba harcadığımız alıcıları ülkemize getirdik ve ülkemizin üretim gücünü ve kapasitemizi gözler önüne serdik. Önümüzdeki yıllarda mutfak eşyalarının yanı sıra ev tekstili, dekoratif ürünler, elektrikli küçük ev aletleri gibi tamamlayıcı alanlarda da yatay büyümek ve katılımcı sayısını her yıl daha da artırmak istiyoruz. Sektör olarak bunu birlikte başarabileceğimize inancım tam." dedi.