ASELSAN, Türkiye’nin kuantum teknolojileri alanındaki yetkinliğini artıracak önemli bir projeyi daha hayata geçiriyor. ASELSAN ile Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB) arasında, Süper İletken Kuantum İşlemci Birimi (QPU) Geliştirilmesi Projesi için imzalar, SSB Kuantum Programı Tanıtım Toplantısı kapsamında atıldı.
ASELSAN’ın ana yükleniciliğinde yürütülecek ve dört yıl sürecek proje kapsamında, kuantum bilgisayarların en kritik bileşenlerinden biri olarak kabul edilen Süper İletken Kuantum İşlemci Birimi’nin yerli ve milli imkânlarla geliştirilmesi hedefleniyor.
Kuantum teknolojilerinin sunduğu yüksek işlem kapasitesinin; savunma sanayii, siber güvenlik, kriptoloji, ilaç geliştirme, kimya, finans ve malzeme bilimi gibi birçok alanda dönüşüm yaratması bekleniyor. Dünyanın önde gelen teknoloji şirketleri, araştırma kuruluşları ve kamu destekli programlarının öncelikli çalışma alanları arasında yer alan kuantum teknolojileri, geleceğin stratejik rekabet unsurlarından biri olarak değerlendiriliyor.
Kuantum Bilgisayarların Çekirdeği Türkiye’de Üretilecek
Proje ile birlikte Türkiye’nin kuantum donanım teknolojilerinde bağımsızlığının güçlendirilmesi, kritik bileşenlerde dışa bağımlılığın azaltılması ve yoğun madde fiziği, mikrodalga mühendisliği, elektronik ile kuantum bilgi teorisi gibi alanlarda yeni yetkinliklerin kazandırılması amaçlanıyor. Aynı zamanda savunma, haberleşme ve bilgi güvenliği alanlarında kullanılacak kuantum teknolojileri altyapısının oluşturulması ve bu alanda ihtiyaç duyulan nitelikli insan kaynağının yetiştirilmesi de projenin temel hedefleri arasında yer alıyor.

Çalışmalar kapsamında Sabancı Üniversitesi, Koç Üniversitesi ve TÜBİTAK Ulusal Metroloji Enstitüsü (UME) ile iş birliği yapılacak. Uzun süredir tasarım faaliyetleri sürdürülen QPU’ların üretimine yönelik altyapı yatırımları ASELSAN bünyesinde tamamlanma aşamasına gelirken, seri üretim kabiliyetlerinin oluşturulmasına yönelik çalışmalar da devam ediyor.
Ahmet Akyol: “Kuantum Teknolojilerinde Stratejik Bir Eşiği Daha Aşıyoruz”
ASELSAN Genel Müdürü Ahmet Akyol, projeye ilişkin değerlendirmesinde, kuantum teknolojileri alanında önemli bir aşamaya geçildiğini belirterek şu ifadeleri kullandı:
“2021 yılından bu yana üzerinde çalıştığımız ve geleceğin teknolojileri arasında gösterilen kuantum alanında stratejik bir adım daha attık. ASELSAN’ın ana yükleniciliğinde yürütülecek Süper İletken Kuantum İşlemci Birimi Geliştirme Projesi’nin ilk imzalarını attık. Geliştireceğimiz süper iletken işlemci birimlerinin üretimini, yatırımlarını sürdürdüğümüz Türkiye’nin ilk süper iletken üretim tesisinde gerçekleştireceğiz. Bununla birlikte ASELSAN bünyesinde kuantum çip üretim altyapısını oluşturacak yatırımlarımıza da aralıksız devam ediyoruz.
Bu proje sayesinde kuantum bilgisayarların kalbi olarak nitelendirilen kuantum işlemci birimini yerli ve milli imkânlarla tasarlayıp üreteceğiz. Böylece geleceğin kritik teknolojilerinde dışa bağımlılığı azaltırken, ülkemize güçlü bir Ar-Ge altyapısı da kazandıracağız. Sabancı Üniversitesi, Koç Üniversitesi ve TÜBİTAK UME ile yürüttüğümüz iş birliği sayesinde yüksek teknolojide Türkiye’yi daha ileri noktalara taşımayı hedefliyoruz.”




