Türkiye de bu büyümeden payını aldı ve elektrikli otomobil satış sayısı 102 bin 160’a yükseldi. Böylece elektrikli otomobillerin toplam pazar içindeki payı yüzde 17,9’a çıktı.
Dünya Pazarında Çin Lider, Avrupa Hızlı Yükselişte
Elektrikli araçların küresel ölçekteki büyümesinde Çin’in açık ara liderliği dikkat çekti. Ocak-temmuz döneminde satılan 10,7 milyon elektrikli aracın 6,5 milyonu Çin’de gerçekleşti. Bu rakam, Çin’de yıllık bazda yüzde 29’luk bir büyümeye işaret etti.
Avrupa’da da elektrikli araç satışları 7 ayda yüzde 30 artışla 2,3 milyona ulaştı. Kuzey Amerika pazarı ise daha sınırlı bir büyüme kaydetti ve yüzde 2 artışla 1 milyon adetlik satışa ulaştı.
Türkiye’de Rekor Satışlar, ÖTV Düzenlemesiyle Dengelenme Beklentisi
Türkiye’de elektrikli otomobil satışlarının geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 147 artış göstermesi sektörde büyük bir ivmeyi ortaya koydu. Hyundai Motor Türkiye Satış, Pazarlama ve Satış Sonrası Genel Müdürü Murat Berkel, bu performansı değerlendirerek şunları söyledi:
“Yılın ilk yarısında, ÖTV matrahlarındaki olası değişiklik beklentisiyle tüketiciler elektrikli araçlara yoğun bir talep gösterdi. Akaryakıt fiyatlarındaki artışlar da kullanıcıları yüzde 40 daha ekonomik olan elektrikli araçlara yöneltti.”
Ancak Berkel, temmuz ayında ÖTV baremlerinde yapılan düzenleme sonrası elektrikli araç pazarında kısa süreli bir yavaşlama yaşanabileceğini belirtti. Satılan elektrikli araçların yüzde 83’ünün yüzde 10 ÖTV diliminde olduğunu hatırlatan Berkel, bu oranın yüzde 25’ten başlamasıyla fiyatların 250-300 bin lira bandında yükseldiğini aktardı.
“Bu artış tüketicilerde kısa süreli bir olumsuzluk etkisi yaratsa da elektrikli araçların ÖTV’si içten yanmalı araçlara göre hâlâ cazip durumda. Bu nedenle satışlardaki yavaşlamanın geçici olacağını ve yeniden ivmelenme göreceğimizi düşünüyorum.”
Haziran ayında 25 bin 827 adetle tüm zamanların en yüksek aylık elektrikli araç satışının yapıldığını hatırlatan Berkel, yılın geri kalanında aylık ortalama 15 bin satış beklediklerini ve 2025’in 180 bin adetlik elektrikli araç satışıyla kapanacağını öngördü.
Türkiye Avrupa’da Dördüncü Sırada
Berkel, Türkiye’nin elektrikli araç satış oranının Avrupa ortalamasıyla paralel olduğunu vurgulayarak, “Türkiye son iki yıldır elektrikli araç satışlarında gösterdiği performans ile Avrupa’da dördüncü sıraya yerleşti. Bu başarı önümüzdeki dönemde yüksek bir satış potansiyelinin göstergesi.” ifadelerini kullandı.
Ayrıca otomotiv pazarındaki genel tabloya değinen Berkel, 2025’in ilk 7 ayında toplamda 715 bin 695 aracın satıldığını, bunun da yıllık yüzde 7’lik artışa işaret ettiğini söyledi. Türkiye’de 1000 kişiye düşen araç sayısının 190 olduğunu, Avrupa’da ise bu rakamın 500’ün üzerinde olduğuna dikkat çeken Berkel, “Türkiye’nin otomotiv pazarında ciddi bir büyüme potansiyeli var.” dedi.
“Elektrikli Araç Pazar Payı Yüzde 20’yi Aşacak”
BYD Türkiye Genel Müdürü İsmail Ergun da Türkiye’de elektrikli araçların hızlı yükselişine dikkat çekti. 2022 öncesinde yüzde 1’in altında olan elektrikli araç pazar payının, 2023’te yüzde 7’ye, 2024’te yüzde 10’a ve 2025’in ilk 7 ayında yüzde 18’e ulaştığını hatırlattı.
Ergun, bu yükselişte devlet teşviklerinin, model çeşitliliğinin ve şarj altyapısındaki hızlı gelişimin büyük rol oynadığını belirterek, “2023’te yaklaşık 3 bin olan şarj soketi sayısı bugün 31 bini geçti. Elektrikli araç şarj istasyonlarının sayısı ise 12 bine yaklaştı. Ayrıca bu yılın ilk yarısında 12 yeni elektrikli araç lansmanı gerçekleşti.” dedi.
ÖTV düzenlemesinin etkilerinin ikinci yarıda netleşeceğini vurgulayan Ergun, “Mevcut durumda pazarda 100’ün üzerinde elektrikli model yer alıyor ve büyük kısmı hâlâ içten yanmalı araçlara kıyasla vergi avantajına sahip. Bu nedenle satış temposunun korunacağını öngörüyoruz. Yıl sonunda elektrikli araç pazar payının yüzde 20’nin bir miktar üzerinde gerçekleşmesini bekliyoruz.” ifadelerini kullandı.


