Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK) yayımladığı "Petrol Piyasası Sektör Raporu"na göre, Türkiye'nin toplam petrol ve petrol ürünleri ithalatı 2024 yılı Nisan ayında geçen yılın aynı ayına kıyasla yüzde 2,2 artarak 4 milyon 291 bin 488 tona yükseldi.

Türkiye’nin toplam petrol ithalatında en büyük payı oluşturan ham petrol, nisanda yaklaşık yüzde 5’lik artışla 2 milyon 885 bin 795 ton seviyesine ulaştı.
Motorin türleri ithalatı da yüzde 0,4 artarak 1 milyon 79 bin 981 tona çıktı. Geri kalan ithalatı ise fueloil türleri, havacılık ve denizcilik yakıtları ile diğer ürünler oluşturdu.
En fazla ham petrol ve petrol ürünleri ithalatı yapılan ülke, 2 milyon 917 bin 201 ton ile Rusya oldu. Rusya’yı 300 bin 711 tonla Kazakistan, 288 bin 211 tonla ise Suudi Arabistan izledi.

Yurt İçi Satışlarda Belirgin Artış
Türkiye’de yurt içi benzin satışları nisanda geçen yılın aynı ayına göre yüzde 10,3 artarak 439 bin 697 tona çıktı. Motorin satışları da yüzde 5,2 artarak 2 milyon 99 bin 57 tona ulaştı.
Toplam petrol ürünleri satışları ise yüzde 5,8 artışla 2 milyon 666 bin 237 tona yükseldi.

İhracatta Düşüş: Denizcilik Yakıtları Geriledi
Türkiye'nin toplam petrol ürünleri ihracatı nisanda yüzde 1,1 azalarak 1 milyon 384 bin 559 ton oldu.
Ancak havacılık yakıtları ihracatı yüzde 67,9 artışla 593 bin 826 tona çıkarken, motorin türleri ihracatı yüzde 28,3 artarak 449 bin 382 tona, benzin ihracatı ise yüzde 19,6 artarak 6 bin 980 tona yükseldi.

Denizcilik yakıtları ihracatı ise sert bir düşüşle yüzde 60,4 azalarak 66 bin 687 tona geriledi.

Üretim Verileri: Rafinerilerde Yükseliş
Nisan ayında havacılık yakıtları üretimi yüzde 44,9 artışla 574 bin 569 ton, benzin üretimi yüzde 11,8 artışla 424 bin 581 ton, motorin üretimi ise yüzde 5,4 artışla 1 milyon 404 bin 918 ton olarak kaydedildi.
Buna karşın denizcilik yakıtları üretimi yüzde 32,2 azalışla 76 bin 481 tona geriledi.
Toplam rafineri petrol ürünleri üretimi ise yüzde 7,3 artarak 3 milyon 406 bin 855 ton seviyesinde gerçekleşti.

İSO Başkanı Erdal Bahçıvan Eleştiriyi Taşıyamadı.
İSO Başkanı Erdal Bahçıvan Eleştiriyi Taşıyamadı.
İçeriği Görüntüle

Nisan 2024 itibarıyla Türkiye’nin enerji arzı ve rafineri üretimindeki yükseliş eğilimi devam ederken, ihracat kalemlerindeki düşüş özellikle denizcilik yakıtlarındaki sert daralmayla dikkat çekti. Rusya, Türkiye'nin enerji ithalatında kilit konumunu sürdürürken, iç piyasada tüketim artışı sürdürülebilir üretim ve lojistik stratejilerini daha da önemli hale getiriyor.