Türk ev ve mutfak eşyaları sektörü kasım ayında 244,5 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Sektörün Ocak–Kasım dönemi ihracatı ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4,1 gerileyerek 2,78 milyar dolar seviyesine indi.
Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği’nin (EVSİD) açıkladığı verilere göre temmuz ayında toparlanma sinyalleri veren sektör, yılın son çeyreğinde yeniden düşüş eğilimine girdi. EVSİD Başkanı Talha Özger, 2025 yılının ihracatta yaklaşık yüzde 4’lük kayıpla tamamlanmasını beklediklerini belirterek, sektörün rekabetçiliğini artırmak için kapsamlı bir dönüşüme ihtiyaç duyulduğunu vurguladı.
Özger, değerlendirmesinde şu ifadelere yer verdi:
“Sektörün küresel pazarlarda güçlü konumunu koruyabilmesi için sürdürülebilir ürün yaklaşımı, tasarım odaklı yenilikler, hızlı koleksiyon yönetimi, dijital yetkinliklerin geliştirilmesi ve marka görünürlüğünün artırılması kritik önem taşıyor. Bu stratejik adımlar hayata geçirildiği takdirde, mevcut pazar payının korunmasının ötesinde ihracatın yeniden büyüme sürecine girmesi mümkün olacaktır.”
Alt ürün gruplarında farklı seyir
EVSİD verilerine göre Ocak–Kasım döneminde alt ürün grupları arasında yalnızca plastik ve ahşap mutfak eşyalarında artış yaşandı.
• Plastikten mamul ev ve mutfak eşyaları ihracatı yüzde 0,5 artışla 612,5 milyon dolara yükseldi.
• Ahşap mutfak eşyaları ihracatı yüzde 11 artış göstererek 10,1 milyon dolara çıktı.
Sektörün en büyük alt grubu olan elektrikli ev ve mutfak ürünlerinde ise yüzde 4,2’lik düşüş yaşandı ve dönem ihracatı 1 milyar dolar olarak gerçekleşti.
Metalden mamul ürün grubu ihracatı yüzde 4,6 azalarak 760,5 milyon dolara, camdan mamul sofra ve mutfak eşyaları ihracatı ise yüzde 13,9 düşüşle 247,9 milyon dolara geriledi.
BİRİM FİYATLAR 4 DOLARA YÜKSELDİ
İhracatta yaşanan bu düşüşlere karşın birim ihracat değeri geçtiğimiz yılın 11 ayına göre yüzde 4.3 artışla 3,83 dolardan 4 dolara yükseldi. Bu yükselişte en büyük etki plastik ürün grubundan gelirken, bu ürün grubunda ihracat birim fiyatı yüzde 6.3 artışla 3,26 dolardan 3,47 dolara çıktı. Metalden mamul ürün grubunda da birim fiyatlar yüzde 4.8 artışla 4,62 dolardan 4,84 dolara yükseldi. Aynı dönemde sektörün en büyüğü olan elektrikli ürün gruplarında birim fiyat ise yüzde 1.8 artışla 4,68 dolardan 4,77 dolara çıktı.
Ocak-Kasım döneminde en büyük ihracat pazarımız İngiltere olurken, bu ülkeye ihracat yüzde 9.7 artışla 272,2 milyon dolara yükseldi. İkinci sıradaki Almanya'ya ihracat yüzde 4.7 düşüşle 197,6 milyon dolar, üçüncü sıradaki İtalya'ya ihracat yüzde 6.8 düşüşle 168,1 milyon dolar, dördüncü Fransa'ya ihracat yüzde 11.1 düşüşle 150,6 milyon dolar, beşinci İspanya'ya ihracat da yüzde 6.7 kayıpla 109,9 milyon dolar oldu.
'STRATEJİK ADIMLAR GEREKİYOR'
Rakamları değerlendiren EVSİD Başkanı Talha Özger, temmuz ayında toparlanma sinyali veren ihracat performansının yılın son çeyreğinde yeniden aşağı yönlü seyretmesiyle, sektörün toplam ihracatının yılı 3 milyar dolar seviyesini hafifçe aşarak yaklaşık yüzde 4 kayıpla kapatmasını beklediklerini söyledi. Pek çok alt grupta düşüşlerin dikkat çektiğini ve birim ihracat fiyatlarındaki yüzde 4.3 oranında artışın da artan üretim maliyetlerini karşılamaya yetmediğini kaydeden Özger, en büyük pazar olan Avrupa'da rekabet avantajını kaybetmeye başladıklarını ifade etti. Özger, şöyle konuştu:
"Ülke bazında bakıldığında, ilk 5 büyük pazarımız toplam ihracatımızın yüzde 32'sini, ilk 10 pazarımız ise yüzde 47'sini oluşturuyor. İlk 5 içerisinde yer alan Birleşik Krallık'ın, metal ürün grubunda yüzde 17 ve elektrikli ürün grubunda yüzde 20 artış sayesinde toplamda yüzde 9.7'lik bir büyüme göstermesine karşın, Almanya, İtalya, Fransa ve İspanya gibi geleneksel güçlü pazarlarımızda sektör ortalamasının üzerinde düşüş yaşanması, bu pazarlardaki rekabet avantajımızı kısmen kaybetmeye başladığımızı gösteriyor. Ev ve mutfak eşyalarının küresel pazarlardaki konumunu güçlendirebilmesi için, sürdürülebilir ürün anlayışı, tasarım yeniliği, hızlı koleksiyon yönetimi, dijital kabiliyetlerin geliştirilmesi ve marka görünürlüğünün artırılmasını içeren çok yönlü bir dönüşümü sağlaması gerekiyor. Bu stratejik adımların hayata geçirilmesi, yalnızca mevcut pazar payının korunmasına değil, aynı zamanda ihracatın yeniden büyüme sürecine girmesine de önemli ölçüde katkı sağlayacaktır."


