EKONOMİ

Türk ev ve mutfak eşyaları Çin ve Almanya’nın ardından 7. sırada

Abone Ol

Türk ev ve mutfak eşyaları sektörü, 2025 yılının ilk dört ayında 966 milyon dolarlık ihracatla global pazarlardaki varlığını sürdürmeye devam etti. Yılın başında yüzde 10 olarak kaydedilen ihracat kaybının, nisan ayı sonunda yüzde 5’e gerilemesi sektör temsilcileri tarafından olumlu bir gelişme olarak değerlendirilirken, Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Başkanı Talha Özger, “Tüm zorluklara rağmen Türkiye markasını yurt dışında en iyi şekilde temsil etmeyi sürdürüyoruz. Ancak içeride yüksek faiz oranları ve döviz kuru baskısı ihracatçılar üzerinde ciddi bir yük oluşturmaya devam ediyor. Kazandığımız pazarları korumak için ihracatçılara yönelik desteklerin artırılması gerektiğini bir kez daha vurgulamak istiyorum.” açıklamasında bulundu.

EVSİD’in paylaştığı verilere göre, sektör sadece nisan ayında 224.8 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Ocak-Nisan döneminde toplam ihracat, geçen yılın aynı döneminde ulaşılan 1 milyar 17 milyon dolarlık seviyeye göre yüzde 5 düşüş gösterdi.

Alt ürün gruplarına bakıldığında, bu dönemde hiçbir grupta artış yaşanmazken, en yüksek paya sahip olan elektrikli ürün grubunda yüzde 5.3’lük bir düşüşle 339 milyon dolarlık ihracat yapıldı. Metal ürünlerde yüzde 5.6 düşüşle 266.5 milyon dolarlık ihracat gerçekleşirken, plastik ürün grubu yüzde 0.8 gerilemeyle 218.1 milyon dolara ulaştı.

Birim ihracat değeri ise geçtiğimiz yılın ilk dört ayına kıyasla yüzde 3 artarak 3.77 dolardan 3.88 dolara yükseldi. Bu artışta en büyük katkı plastik ürün grubundan gelirken, bu kategoride birim fiyat yüzde 11.8 artarak 3.11 dolardan 3.48 dolara çıktı. Metal ürünlerde birim fiyat yüzde 1.7 artışla 4.68 dolara yükselirken, elektrikli ürün grubunda yüzde 1.1’lik bir düşüş yaşanarak 4.58 dolara geriledi.

Avrupa ülkeleri sektörün ana ihracat pazarları olmaya devam etti. İlk beş sırada yer alan ve tamamı Avrupa ülkelerinden oluşan pazarlar, toplam ihracatın yüzde 32’sini oluşturdu. İngiltere 86 milyon dolarla listenin başında yer alırken; Almanya 73.5 milyon dolar, İtalya 60.9 milyon dolar, Fransa 51.9 milyon dolar ve İspanya 35.2 milyon dolarlık ihracatla onu izledi. Türkiye, dünya sıralamasında ise Çin, Almanya, Hollanda, İtalya, Fransa ve Polonya'nın ardından 7’nci sırada konumlandı.

 YÜKSEK FAİZ VE DÖVİZ KURU ZORLUYOR, İHRACATÇI DESTEK BEKLİYOR

 Açıklanan rakamları değerlendiren EVSİD Yönetim Kurulu Başkanı Talha Özger, 2025 yılının hem iç hem de dış koşullar nedeniyle oldukça zorlu başladığına dikkat çekti. Yılın ilk iki ayındaki yüzde 10'luk düşüşün ardından bir toparlanma çabası görüldüğünü kaydeden Özger, bu düşüşün üç ay sonunda yüzde 6.3, nisan sonu itibariyle de yüzde 5'e gerilediğini ifade etti. İhracattaki düşüşün yavaşlamasını olumlu olarak değerlendirdiklerini ve yılın kalanına biraz daha umutla baktıklarını söyleyen Özger, "Alt sektörler bazında da düşüşler devam etse de Ocak-Mart dönemine göre bir toparlanmadan söz edebiliriz. Avrupa'daki pazar koşulları bizim için belirleyici olmaya devam ediyor. Bunun yanında içeride yükselen faizler ve döviz kurunun durumu sektörleri zorlamaya devam ediyor. Türkiye'nin ihracatçı sektörleri olarak yıllardır her türlü zorluğa göğüs gererek kazandığımız pazarları kaybetmek istemiyoruz. Bunun için hükümetten ihracatçılara yönelik destek ve teşvik talebimizi yinelemek istiyorum." dedi.

Tüm şartlara rağmen ihracatçılar olarak Türkiye markasını yurt dışında en iyi şekilde temsil etmeye devam edeceklerini ve yakın pazarlar başta olmak üzere farklı coğrafyalarda düzenleyecekleri etkinlikler ve B2B'lerle bu dönemi atlatacaklarını ifade eden Özger, 2025 yılı için yüzde 10 artış olarak belirledikleri ihracat hedefine ulaşmak için çalışacaklarını sözlerine ekledi.

70'TEN FAZLA ÜLKEDEN 200'ÜN ÜZERİNDE ALICI GELİYOR

 Dünya ev ve mutfak eşyaları sektörünün kalbinin İstanbul'da atacağı "Turkish Houseware by Invitation Only Türkiye" etkinliği ile ilgili de konuşan Özger, 22-23 Mayıs tarihlerinde İstanbul Lütfi Kırdar Kongre Merkezi'nde gerçekleştirilecek olan etkinlikte, 70'ten fazla ülkeden 200'ün üzerinde nitelikli alıcı ile Türkiye'den 100'ün üzerinde üretici firmanın bir araya geleceğini belirtti. 2017 yılında 49 katılımcı ile başladıkları Invitation Only etkinliğinin her sene üzerine koyarak büyüdüğünü ve çok önemli bir B2B etkinliğine dönüştüğünü anlatan Özger, "Alışılagelmiş ticaretten ve klasik fuar anlayışından çok daha farklı bir model oluşturduk ve bu tip etkinliklerin giderek arttığını görmek bizi mutlu ediyor. Türkiye'nin üretim gücünü, kalite anlayışını ve ihracat potansiyelini sergilediğimiz bu organizasyon, artık dünyanın dört bir yanından alıcıların ajandasında öncelikli bir yere sahip. Bu da bize doğru içerik, doğru planlama ve doğru platformla küresel rekabette çok daha güçlü adımlar atmanın mümkün olduğunu gösteriyor. Kurduğumuz bağlar uzun vadeli iş birliklerinin temelini oluşturuyor. Her yıl daha seçici ve hedef odaklı ilerleyerek sektörümüzün uluslararası pazardaki konumunu güçlendiriyoruz." dedi.