EKONOMİ

Güneydoğu’dan 6 ayda 1,8 milyar dolarlık hububat ihracatı

Güneydoğu Anadolu Bölgesi, 2025 yılının ilk yarısında hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri ihracatında güçlü bir performans sergiledi.

Abone Ol

Yüzde 8,7 artışla 1,8 milyar dolarlık dış satıma imza atan Güneydoğu Anadolu Bölgesi, aynı dönemde miktar bazında da yüzde 3,9’luk artışla 2,2 milyon tona yaklaşan ihracatta, öne çıkan ürünler arasında 495,9 bin ton makarna, 467,3 bin ton buğday unu ve 215,2 bin ton ayçiçek yağı yer aldı.

Türkiye genelinde yapılan 553 milyon dolarlık ayçiçek yağı ihracatının yüzde 57,6’sına karşılık gelen 318,8 milyon dolarlık kısmı Güneydoğu’dan sağlanırken, makarna ihracatında da bölgenin payı yüzde 66,9 ile 286,7 milyon dolara ulaştı.

Irak, tüm düşüşe rağmen bölgenin en büyük pazarı olmayı sürdürürken, 6 aylık ihracat yüzde 4,2 gerileyerek 518,5 milyon dolara indi. Buna karşılık, Suriye’ye yapılan ihracatta yüzde 36,8 artış kaydedilerek 173,7 milyon dolara ulaşıldı.

Kadooğlu: “Gaziantep, Bölge İhracatının Lokomotifi”

Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, bölgenin en fazla ihracat gerçekleştiren sektörü olmaya devam ettiklerini vurgulayarak şu değerlendirmede bulundu:

“Hububat sektörü, Güneydoğu’nun 5,8 milyar dolara yaklaşan toplam ihracatının yüzde 30’unu aşan payıyla öne çıkıyor. Sadece tonaj değil, fiyatlardaki yükselişle birlikte gelirlerde de artış gözlemlendi. Ancak artan maliyetler nedeniyle kâr oranları geçmiş yıllara göre daha düşük seyrediyor. Buna rağmen üretimin durmadan sürmesi, bölge istihdamı açısından olumlu bir tablo ortaya koyuyor. Özellikle sanayi kimliğiyle öne çıkan Gaziantep’in üretim gücünü koruması, bölge ekonomisi adına kritik önem taşıyor.”

Kadooğlu, Gaziantep’in yılın ilk altı ayında hububat ihracatını yüzde 6,6 artırarak 1,5 milyar dolara çıkardığını, bölgedeki toplam hububat ihracatının yüzde 80’inden fazlasının bu şehirden gerçekleştirildiğini sözlerine ekledi.

“Güneydoğu Asya ülkelerinde önemli potansiyel görüyoruz”

İhracatta pazar çeşitliliğini artırma hedefi doğrultusunda 2-9 Ağustos 2025 tarihleri arasında Vietnam ve Malezya’yı kapsayan bir Sektörel Ticaret Heyeti Programı düzenleyeceklerini ifade eden Kadooğlu şunları söyledi:

“Güneydoğu’nun toplam hububat ihracatı içinde Asya ve Okyanusya’nın yalnızca yüzde 1,3’lük paya sahip olması, bölge ihracatçılarının bu büyük ve dinamik pazarla kuracağı yeni ilişkilerin ne denli büyük bir potansiyele sahip olduğunu ortaya koyuyor. Vietnam ve Malezya gibi Güneydoğu Asya ülkeleri, yükselen orta sınıf nüfusları ve artan şehirleşme oranları dikkat çeken yerler. Vietnam’da son yıllarda geleneksel gıda alışkanlıklarının yerini, ambalajlı, uzun raf ömürlü ve fonksiyonel gıdalar alıyor. Malezya ise İslami usullere uygun, helal ürün talebinin yüksek olduğu, dışa bağımlı bir gıda ekonomisine sahip bir ülke. Bu tablo, Türkiye'nin üretim ve tedarik gücü ile birleştiğinde, Güneydoğu Anadolu bölgesi için Asya pazarında güçlü bir pozisyon yaratabilir. Türkiye’nin kültürel yakınlığı, helal gıda sertifikasyonu konusundaki tecrübesi ve esnek üretim kabiliyeti, bölgemizdeki ihracatçıları rekabette öne çıkarabilecek unsurlar arasında. Ağustos ayındaki program öncesinde Vietnam’ın Ho Chi Minh ve Malezya’nın Kuala Lumpur şehirlerine düzenlediğimiz ön heyet ziyareti, pazarı doğru okumak açısından önemli bir adım oldu. Ziyaret kapsamında çeşitli market zincirleri, pazar yerleri, Ticaret ve Sanayi Odaları ile İthalatçı Birlikleri ile yapılan temaslar sayesinde sektörel eğilimler ve tüketici beklentileri yerinde gözlemlendi. Birliğimizin yürüttüğü bu çalışmalar, sadece yeni müşteriler kazandırmakla kalmayacak, aynı zamanda bölgenin üretim gücünü, kalite standartlarını ve markalaşma potansiyelini de dünya arenasına taşıyacak.”