Türkiye'nin Suriye'ye olan ihracatı, 2025 yılının Ocak-Haziran döneminde geçen yılın aynı dönemine kıyasla %45 artarak 1 milyar dolara yükseldi. En fazla ihracat artışı %22,3 ile 307,2 milyon dolar değerindeki hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektöründe gerçekleşti.
Bunu, %55,3 artışla 123,6 milyon dolarlık ihracat yapan kimyevi maddeler ve mamulleri sektörü takip etti. Suriye'ye yapılan ihracatta toplam 9 sektörde %100’ün üzerinde yükseliş yaşanırken, su ürünleri ve hayvansal mamuller sektörü, %130,5’lik dikkat çekici artışla 107,5 milyon dolarlık ihracatla üçüncü sırada yer aldı. Türkiye'nin Suriye ihracatında, sınır komşusu olan Güneydoğu Anadolu Bölgesi %41 pay aldı.
“Güneydoğu’dan Suriye’ye İhracat 416,5 Milyon Dolara Ulaştı”
Suriye ile gelişen ikili ilişkilerin ihracata olumlu yansımalarına dikkat çeken Güneydoğu Anadolu Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı ve TİM Suriye Masası Başkanı Celal Kadooğlu, 2025’in ilk yarısına ilişkin Türkiye-Suriye dış ticaret verilerini değerlendirdi.
“Doğu ve Güneydoğu’daki illerimizde yapılan sanayi yatırımları, Türkiye’nin geleceğinde söz sahibi olacağı yeni bir dönemin kapılarını aralıyor. Buradaki üretim gücünün en önemli gelir kaynaklarından biri, Orta Doğu ile yapılan ticarettir. Irak pazarında yıl içinde hafif bir durgunluk yaşanırken, Suriye pazarında hareketlilik sürüyor. Güneydoğu’dan Suriye’ye ihracat, ilk 6 ayda %38,7 artarak 416,5 milyon dolara çıktı. Bunun %67’sini, yani 277,8 milyon dolarlık kısmını sadece Gaziantep gerçekleştirdi. Hububat sektörü, Türkiye genelinde olduğu gibi Güneydoğu bölgesinde de Suriye ile ticarette lider konumda. Suriye’ye hububat ihracatı 6 aylık dönemde %36,8 artışla 173,7 milyon dolara yükseldi.”
“İstikrar ve Güven Ortamı İhracatı Destekleyecek”
Kadooğlu, sektörler genelindeki güçlü performansa rağmen bazı sektörlerde düşüşler yaşandığına da dikkat çekti:
“2025’in ilk 6 ayında Suriye’ye yapılan ihracatta çelik (%16,7), deri ve deri mamulleri (%55,7), yaş meyve ve sebze (%55,6), hazır giyim ve konfeksiyon (%47,2), kuru meyve ve mamulleri (%25,4) ile halı (%18,7) sektörlerinde gerileme görüldü. Bu düşüşler, her sektörün kendi dinamikleri ve dış pazarlardaki değişen koşullardan kaynaklanıyor. Rekabet, lojistik sorunlar, talep dalgalanmaları ve bölgesel düzenlemeler gibi pek çok faktör ihracatı etkiliyor. TİM Suriye Masası olarak ihracatçılarımızın sahadan aktardığı her konuyu yakından takip ediyor, Ticaret Bakanlığı ve diğer paydaşlarla koordineli çalışıyoruz. Suriye’de iç savaşın etkilerinin azalması ve bazı yaptırımların gevşemesiyle ticaret hacminde canlanmanın süreceğine inanıyoruz. Ayrıca, daha istikrarlı ve güvenli bir ortamın oluşması, bankacılık sisteminin uluslararası yapıya entegrasyonu ve lojistik altyapının güçlendirilmesiyle ticari ilişkilerimizin daha da gelişeceğini öngörüyoruz.”