EKONOMİ

Kuru incirde 369 milyon dolarlık rekor: Türkiye tarihinde ilk kez 300 milyon dolar barajını aştı

Abone Ol

Türkiye, “cennet meyvesi” olarak anılan kuru incirde 2024/25 ihracat sezonunu tarihi bir başarıyla tamamladı. Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) verilerine göre, 2024/25 sezonunda kuru incir ihracatından elde edilen gelir yüzde 27 artışla 290 milyon 858 bin dolardan 369 milyon 759 bin dolara yükseldi. Böylece Türkiye, kuru incir ihracatında tarihinde ilk kez 300 milyon dolar eşiğini aşarak rekor kırdı.

Miktar bazında değerlendirildiğinde, 2023/24 sezonunda 63 bin 549 ton olan ihracat, 2024/25 sezonunda yüzde 3’lük düşüşle 61 bin 621 tona gerilese de gelirdeki yükseliş dikkat çekti.

Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı ve EİB Sürdürülebilirlik ve Organik Ürünler Koordinatörü Mehmet Ali Işık, küresel iklim krizinin tarımsal üretimi zorlaştırdığı bir dönemde böylesine güçlü bir ihracat başarısının önemli bir gösterge olduğunu vurguladı:
“İklim koşulları bu yıl hepimizi zorladı, ancak üreticiden ihracatçıya kadar zincirin tüm halkalarıyla büyük bir özveri gösterdik. Sonuç olarak başarılı bir sezonu geride bıraktık.”

Hedef: 2025/26 Sezonunda 400 Milyon Dolar

Dünya kuru incir üretiminde ve ihracatında liderliğini korumak istediklerini belirten Işık, yeni sezon için hedefi 400 milyon dolar olarak açıkladı:
“Avrupa Birliği en büyük pazarımız. İhracatın sürdürülebilirliği için Brüksel’de Avrupa Komisyonu Sağlık ve Gıda Güvenliği Genel Müdürlüğü (DG SANTE) yetkilileriyle görüşerek, resmi kontroller ve gıda güvenliği konularında iş birliği yaptık. Türkiye’de Tarım ve Orman Bakanlığı, Ticaret Bakanlığı, üniversiteler ve üreticilerle birlikte aflatoksin ve okratoksin riskini önlemek için kapsamlı çalışmalar yürütüyoruz. Aldığımız önlemlerle 2025/26 sezonunda 65 bin tonluk ihracat ve 400 milyon dolar gelir hedefliyoruz.”

ABD Pazarında Büyük Sıçrama

Türkiye, 2024/25 sezonunda 97 ülkeye kuru incir ihraç etti. Listenin zirvesinde, 84,5 milyon dolarlık alımla ABD yer aldı. EİB’in “Turkish Tastes” isimli TURQUALITY projesiyle ABD pazarında yürüttüğü tanıtım faaliyetleri, bu başarıda önemli rol oynadı. ABD’ye ihracat miktar bazında yüzde 2 artışla 15 bin 67 tona, döviz geliri ise yüzde 43 artışla 59 milyon dolardan 84,5 milyon dolara yükseldi.

Avrupa Pazarında Güçlü Artış

Fransa’ya kuru incir ihracatı yüzde 30 artışla 33,2 milyon dolardan 43,2 milyon dolara çıkarken, Almanya da yüzde 32’lik talep artışıyla 42 milyon dolarlık ithalat gerçekleştirdi. Kanada 17 milyon dolar, İtalya ise 14 milyon dolarlık alımla Türkiye’nin önde gelen kuru incir pazarları arasında yer aldı.

Türkiye, kuru incirde kalite, sürdürülebilir üretim ve gıda güvenliği standartlarını yükselterek 2025/26 sezonunda da dünya liderliğini pekiştirmeyi hedefliyor.