Türk ev ve mutfak eşyaları sektörü, 2025 yılı Ekim ayında 265 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği’nin (EVSİD) açıkladığı verilere göre sektörün Ocak–Ekim dönemi toplam ihracatı 2 milyar 520 milyon dolar seviyesinde gerçekleşti. Geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 4,4’lük düşüş kaydedilse de, ihracattaki gerileme trendinin yavaşladığı gözlendi.
EVSİD Başkanı Talha Özger, sektörün Avrupa pazarında rekabet gücünü koruması için dönüşümün önemine dikkat çekti. Özger, “Avrupa tüketicisinin değişen beklentilerini karşılamak adına sürdürülebilirlik, yeşil dönüşüm ve dijitalleşmeye daha fazla yatırım yapmamız gerekiyor. Bu dönüşüm, sektörümüzün ihracatta yeniden ivme kazanması için stratejik bir zorunluluk haline geldi.” ifadelerini kullandı.
Alt ürün gruplarında farklı eğilimler
Yılın ilk 10 ayında alt ürün gruplarına bakıldığında, sadece plastik ve ahşap mutfak eşyaları kategorilerinde artış yaşandı. Sektörün en büyük ihracat kalemi olan elektrikli ürünler, yüzde 4,9 düşüşle 906,5 milyon dolar seviyesinde kaldı. Metalden mamul ürünler yüzde 4,7 gerileyerek 686,5 milyon dolara, cam ev ve mutfak eşyaları ise yüzde 14,7 düşüşle 225 milyon dolara indi.
Buna karşın plastik ürün grubu ihracatı yüzde 1 artışla 558,5 milyon dolara, ahşap mutfak eşyaları ise yüzde 9,1 artışla 9 milyon dolara yükseldi.
Birim fiyatlarda artış sürüyor
İhracat miktarındaki gerilemeye rağmen sektörün birim ihracat değeri geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 5 artarak 3,83 dolardan 4,02 dolara çıktı. En yüksek artış plastik ürün grubunda görüldü; bu alanda birim fiyat yüzde 8,5 yükselerek 3,51 dolara ulaştı. Metal ürünlerde birim fiyat yüzde 4,8 artışla 4,85 dolara, elektrikli ürünlerde ise yüzde 2 artışla 4,78 dolara çıktı.
ÖZGER: "SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEŞİL DÖNÜŞÜME DAHA FAZLA ODAKLANMAMIZ GEREKİYOR"
Açıklanan rakamları değerlendiren Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Başkanı Talha Özger, ihracatta negatif trendin durağanlaşmaya başladığını ancak yılın kalan iki ayında 2024 yılı ihracat rakamlarını yakalamanın oldukça güç göründüğünü söyledi.
Artan üretim maliyetlerinin kısmen fiyatlara yansıtılması sonucu birim ihracat fiyatlarında yüzde 5'lik bir artış görüldüğüne işaret eden Özger, "Bu gelişme olumlu olmakla birlikte, söz konusu artışın üreticilerin maliyet yükünü dengelemeye yetmediğini ve ihracat fiyatlarına maliyet artışlarının tam olarak yansıtılamadığını söylemeliyiz." dedi.
Sektör ihracatını ülkelere göre değerlendirdiklerinde ilk 5 pazar arasında yer alan İngiltere'ye ihracatın yüzde 10,5 oranında artmış olsa da, Almanya, İtalya, Fransa ve İspanya'ya ihracatın sektör genel ortalamasının üzerinde bir düşüş gösterdiğini kaydeden Özger, sözlerine şöyle devam etti:
"Bu tablo, güçlü olduğumuz pazarlarda göreceli bir güç kaybı yaşadığımızı gösteriyor. Bununla birlikte, son ay verileri incelendiğinde başlıca Avrupa pazarlarımızda bir toparlanma eğilimi gözlemleniyor. Avrupa pazarında, özellikle online satış kanalları hızla büyüyor, minimalist, fonksiyonel ve renkli tasarımlar daha fazla ön plana çıkıyor. Birleşik Krallık'ta modaya benzer biçimde hızlı değişen ev ürünleri olarak adlandırılan "Fast Homeware" akımı tüketici ilgisini artırıyor. Tesco, Asda ve Sainsbury's gibi süpermarket zincirleri ev eşyası segmentine giderek daha fazla yatırım yapıyor. Avrupalı tüketici artık yalnızca fiyat değil, değer arıyor. Kalite, özgün tasarım, çevreye duyarlılık ve sürdürülebilirlik tüketiciler için temel beklentiler haline gelmiş durumda. Türkiye olarak, Avrupa tüketicisinin değişen bu beklentilerini karşılamak için sürdürülebilirlik ve yeşil dönüşüme daha fazla odaklanmamız, aynı zamanda dijital kabiliyetlerimizi güçlendirmemiz büyük önem taşıyor. Bu dönüşüm, sektörümüzün Avrupa pazarındaki konumunu koruması ve ihracatını artırması açısından stratejik bir zorunluluk haline gelmiş durumda."