2024 yılında Çin’e ihracatını yüzde 54 oranında artırarak 302 milyon dolardan 465 milyon dolara çıkaran Ege İhracatçı Birlikleri (EİB), önümüzdeki üç yıllık dönemde Çin’e yönelik ihracatını 1 milyar doların üzerine taşımayı hedefliyor. Bu doğrultuda pazarlama ve tanıtım faaliyetlerini Çin pazarında yoğunlaştıran EİB, bu yıl Çin’in batısında yer alan stratejik öneme sahip Urumçi kentinde düzenlenen “2025 Çin Avrasya Emtia ve Ticaret Fuarı”na güçlü bir milli katılım organizasyonu ile damga vurdu.
16-19 Mart 2025 tarihlerindeki Xiamen Doğal Taş ve Teknolojileri Fuarı’ndan sonra, 26–30 Haziran 2025 tarihlerinde Çin’in Sincan Uygur Özerk Bölgesi’nin başkenti Urumçi’de gerçekleştirilen 2025 Çin Avrasya Emtia ve Ticaret Fuarı’nda da yerini alan Ege İhracatçı Birlikleri, Çin pazarına açılma stratejisinin ikinci adımını attı. Fuarın açılışı “Asya-Avrupa İş birliği ve İpek Yolu Refahını Paylaşmak” temasıyla Xinjiang Uluslararası Kongre ve Sergi Merkezi’nde gerçekleştirilirken, açılış töreninde Özerk Bölge Parti Sekreteri Ma Xingrui ve Özerk Bölge Valisi Erkin Tuniyaz’ın yanı sıra, Türkiye adına Pekin Ticaret Başmüşaviri Atakan Özdemir, EİB Koordinatör Başkan Yardımcısı ve Ege Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği Başkanı Yalçın Ertan ile Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon Birliği Başkanı Burak Sertbaş hazır bulundu.
2800’ü Aşkın Katılımcı Arasında Türk Ürünlerine Yoğun İlgi
2800’den fazla yerli ve yabancı katılımcının yer aldığı fuarda EİB tarafından organize edilen milli katılım kapsamında BSA Professional Management Services, Oba Global Logistics, Kırlıoğlu Tarım gibi firmalar ve Ege Tarım Ürünleri, Ege Demir ve Demirdışı Metaller ile Ege Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birlikleri info stantları Çinli ithalatçılardan yoğun ilgi gördü.
Yalçın Ertan: “Urumçi, Türk Ürünleri İçin Stratejik Bir Giriş Kapısı”
Fuarla ilgili değerlendirmelerde bulunan Ege Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği Başkanı Yalçın Ertan, Urumçi’nin Çin’e açılan batı kapısı olarak büyük bir potansiyel taşıdığına işaret ederek, “Gerçekleştirdiğimiz milli katılım organizasyonu, uzun vadeli ve güven esaslı iş birlikleri kurma hedefimize ciddi katkı sağladı. Lojistik açıdan önemli bir merkez haline gelen Sincan Uygur Özerk Bölgesi, Türk ürünlerinin Çin pazarına girişinde stratejik bir rol oynuyor. Bu fuar sayesinde Türk ürünlerinin kalitesini, güvenilirliğini ve rekabetçiliğini Urumçi pazarına başarıyla tanıttık” dedi.
Ertan, 2024 yılında Ege İhracatçı Birlikleri’nin Çin’e yönelik ihracatının yüzde 54 artış göstererek 465 milyon dolara ulaştığını, Çin’in EİB’nin en fazla ihracat yaptığı ülkeler sıralamasında 9. sıraya yükseldiğini vurguladı. “2027’ye kadar bu rakamı 1 milyar dolara taşımak için çalışmalarımızı kararlılıkla sürdürüyoruz” ifadelerini kullandı.
Burak Sertbaş: “Avrupa’daki Daralma, Bizi Çin Gibi Pazarlara Yönlendiriyor”
Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon Birliği Başkanı Burak Sertbaş ise hazır giyim sektörünün Avrupa’daki daralan talep nedeniyle yeni pazarlara açılmak zorunda kaldığını belirterek şunları söyledi: “Bu fuarda yer alma amacımız Çin pazarını daha iyi tanımak ve bu dev pazarda uzun vadeli ticari ortaklıklar kurmaktır. Çin ile olan ticari ilişkilerimizi hazır giyim özelinde geliştirmek, Avrupa Birliği dışındaki alternatif pazarlar için hayati önemde. Çin, güçlü alım kapasitesiyle öncelikli hedef pazarlarımız arasında yer alıyor.”
Atakan Özdemir: “Türkiye-Çin Arasında 50 Milyar Dolarlık Ticaret Hacmi”
Fuarın ikinci günü düzenlenen toplantıda konuşan Pekin Ticaret Başmüşaviri Atakan Özdemir, Türkiye ile Çin arasındaki ticaret hacminin neredeyse 50 milyar dolara ulaştığını vurguladı. Türkiye’nin yalnızca hammadde ve maden değil; aynı zamanda otomotiv yedek parçaları, tekstil ve makine gibi yüksek katma değerli ürünleri Çin’e ihraç ettiğini söyleyen Özdemir, “Bu durum, Türkiye ile Çin ekonomilerinin birbirini tamamladığını ve daha fazla büyüme için büyük potansiyel taşıdığını ortaya koyuyor” dedi.
Türk firmalarının bu yıl fuarda her zamankinden daha güçlü bir varlık sergilediğine dikkat çeken Özdemir, “Çeşitli sektörlerden katılım gösteren Türk şirketleri, ihracat kapasitemizin zenginliğini ve çeşitliliğini yansıtarak Çin pazarındaki kararlılığımızı bir kez daha ortaya koydu” şeklinde konuştu.
Yeni Bağlantılar ve Tanıtım Faaliyetleri Öne Çıktı
Fuar boyunca Türk milli katılımcıları; Türkiye’ye özgü ürün ve hizmetleri Çinli alıcılara tanıtma imkânı buldu. Yeni iş bağlantılarının kurulması, olası ortaklıklar için yapılan görüşmeler ve ürün tanıtım aktiviteleri, fuarın en dikkat çeken başlıkları arasında yer aldı. Bu başarılı organizasyon, EİB’nin Kasım ayında Şanghay’da gerçekleştireceği Çin Uluslararası İthalat Fuarı’na yönelik hazırlıkların da önemli bir adımı oldu.
EİB, Çin’de Üç Ayaklı Stratejiyle Yoluna Devam Ediyor
Ege İhracatçı Birlikleri’nin 2025 yılı içerisinde Çin’de gerçekleştireceği üç ayrı milli katılım organizasyonu ile Çin pazarına yönelik uzun vadeli hedeflerini desteklediği görülüyor. Urumçi’deki bu başarılı katılım, Türk ihracatçısının Çin’de daha fazla söz sahibi olması için önemli bir adım olarak kayda geçti.