Demir ve çelik sektörü, ekim ayında da ihracattaki pozitif ivmesini sürdürerek yılın son çeyreğine güçlü bir giriş yaptı. Türkiye genelinde Almanya, Akdeniz bölgesinde ise Irak, sektörün en fazla ihracat yaptığı pazarlar olarak öne çıktı.
ADMİB Başkanı Fuat Tosyalı, yılın kalan döneminde ihracattaki istikrarlı tablonun süreceğini belirterek, “Sürdürülebilir ihracatın temel koşulu yerli üreticimizin güçlendirilmesi, milli sermayenin korunması ve haksız rekabete karşı kararlı adımlar atılmasıdır. Sektörün geleceğini belirleyecek en önemli başlıklardan biri de yeşil dönüşüm. AB Yeşil Mutabakatı çerçevesinde çevreci üretim, dijitalleşme ve verimlilik odaklı projelerle ihracatçılarımızı bu dönüşüme hazırlıyoruz” dedi.
Ekim Ayında İhracatta Artış
Ekim ayında Türkiye geneli demir ve demir dışı metaller ihracatı yüzde 9 artarak 1,2 milyar dolara yükseldi. Çelik sektörü ihracatı ise yüzde 3,2 artışla 1,3 milyar dolar seviyesine ulaştı.
Ocak–Ekim döneminde demir ve demir dışı metaller ihracatı yüzde 6,6 artışla 11 milyar dolara, çelik sektörü ihracatı ise yüzde 2,1 artışla 13,7 milyar dolara çıktı.
Bu iki ana sektörün toplam ihracat hacmi, 10 ayda 24,7 milyar dolara ulaşarak Türkiye’nin genel ihracatının yüzde 11’ini oluşturdu.
Akdeniz Bölgesinden 2,5 Milyar Dolarlık İhracat
ADMİB’in ekim ayı verilerine göre, demir ve demir dışı metaller ihracatı yüzde 13,3 artışla 74 milyon dolar oldu. Çelik ihracatı ise aynı dönemde yüzde 31,6 gerileyerek 163 milyon dolar seviyesinde gerçekleşti.
Yılın ilk 10 ayında ise ADMİB, demir ve demir dışı metallerde yüzde 8,3 artışla 670 milyon dolar, çelikte ise yüzde 9,6 düşüşle 1,8 milyar dolar ihracat yaptı.
Almanya Türkiye’nin, Irak Akdeniz’in Lider Pazarı
Türkiye genelinde ekim ayının en büyük demir-çelik ithalatçısı Almanya olurken, Almanya’yı İtalya, Romanya, Bulgaristan ve Birleşik Krallık izledi. İlk 10 pazar içinde İspanya’ya ihracat yüzde 49; Bulgaristan’a yüzde 22; Fransa’ya yüzde 18; ABD’ye ise yüzde 17 yükseldi.
ADMİB özelinde Irak, bölgenin en büyük pazarı konumunu korudu. Irak’ı Fas, Birleşik Krallık, Mısır ve Almanya takip etti. Sırbistan’a ihracat yüzde 252; Fas’a yüzde 225; Libya’ya ise yüzde 62 arttı.
“2026’da Yeni Pazarlara Odaklanacağız”
ADMİB Başkanı Fuat Tosyalı, ekim ayı performansının sektörün direncini gösterdiğini söyleyerek şöyle konuştu:
“Yılın ilk 10 ayında elde edilen sonuçlar beklentilerle uyumlu. Ancak sürdürülebilir ihracat için yerli üreticiyi koruyan ve destekleyen bir yapının güçlendirilmesi şart. 2026 yılında daha geniş bir pazar stratejisiyle ihracatta ivmeyi artırmayı hedefliyoruz. Yeşil dönüşüm, önümüzdeki dönemin ana gündemi olacak. Çevreci ve dijital üretim altyapısını güçlendirerek hem mevcut pazarlarda konumumuzu koruyacağız hem de yükselen pazarlarda kalıcı yer edinmeyi amaçlıyoruz.”