Türkiye'nin ABD'ye yönelik hububat ihracatı, 2024 yılının ilk beş ayında geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre %29 oranında artarak 350,7 milyon dolara ulaştı. Bu güçlü artışla birlikte, sektör Türkiye'nin ABD'ye gerçekleştirdiği toplam ihracattaki payını %6,5 seviyesine taşıdı. Bu ivmeyle öne çıkan Türk gıda sektörü, 29 Haziran - 1 Temmuz tarihleri arasında New York’ta düzenlenen Kuzey Amerika’nın en büyük gıda etkinliklerinden biri olan Summer Fancy Food Show fuarında Türkiye Gıda İhracatçıları (TGİ) çatısı altında yerini aldı.
Fuar kapsamında Türkiye’den gelen hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektör temsilcileri, ABD’li alıcılara Türk gıdasının kalite, çeşitlilik ve üretim kabiliyetlerini tanıttı. Ziyaretçilere baklava ikramlarının yapıldığı tanıtım etkinlikleri ise GAİB, İHBİR, AKİB, OAİB ve EİB tarafından yürütülen Turquality Tanıtım Projesi kapsamında gerçekleştirildi. Aynı zamanda Güneydoğu Anadolu Gıda Kümesi UR-GE Projesi çerçevesinde 10 üye firmanın katılımıyla hedefe dönük pazarlama faaliyetleri yürütüldü.
Kadooğlu: “Güneydoğu ABD Pazarıyla Birebir Temas Halinde”
Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, ABD’nin küresel gıda ithalatında üst sıralarda yer aldığını ve Türkiye için önemli bir potansiyel barındırdığını vurguladı. Kadooğlu, 2024’ün ilk 5 ayında Güneydoğu Anadolu bölgesinden ABD’ye yapılan ihracatın %30,4 artışla 132,9 milyon dolara ulaştığını, Türkiye'nin toplam hububat ihracatının %37,8'inin bu bölgeden gerçekleştiğini belirtti. "Tarife engellerinin yüksek olduğu bu pazarda, Güneydoğu Anadolu’nun ürünleri özellikle dikkat çekiyor. Sadece ürün değil, aynı zamanda marka değerimizi de ihraç ediyoruz. ABD pazarında başarılı olmanın anahtarı, değişen tüketici beklentilerini doğru okumak ve bu beklentilere yanıt verebilecek esnekliğe sahip olmaktan geçiyor."
Turquality ve UR-GE ile Pazarlama Gücü Artıyor
Celal Kadooğlu, Ticaret Bakanlığı’nın destekleriyle yürütülen projelerin, Türk gıda sektörüne uluslararası pazarlarda rekabet avantajı kazandırdığını dile getirdi. ABD pazarındaki faaliyetlerini sadece kısa vadeli satış hedefiyle değil, uzun vadeli marka inşası hedefiyle gerçekleştirdiklerini ifade etti. "Turquality projemiz kapsamında ilerleyen dönemlerde reklam, tanıtım, sosyal medya ve influencer pazarlaması gibi birçok alanda çalışmalarımız olacak. ABD’deki büyüme trendimizi bu çalışmalarla destekleyerek sürdürmeyi amaçlıyoruz. 3 yıllık UR-GE projemizle ABD'nin ardından uzak ülkeler başta olmak üzere diğer hedef pazarlarda da Türk firmalarımızın yolunu açacağız."
"Fuarlar Stratejik Temas Noktalarıdır"
Kadooğlu, ABD’de uygulanan yeni ticaret politikalarının ve değişen maliyet yapılarının, kaliteli üretim yapan ülkeler için fırsatlar sunduğuna da dikkat çekti. Bu sürecin etkin bir şekilde yönetilmesi için fuarların, doğru dağıtım kanallarına ulaşma ve sürdürülebilir iş birlikleri kurma açısından stratejik rol oynadığını vurguladı: "ABD gibi tüketim alternatiflerinin bol olduğu bir pazarda, tercih edilen kalıcı bir tedarikçi olabilmek için doğru mesajı, doğru zamanda vermek gerekiyor. Summer Fancy Food Show gibi etkinlikler, pazarın dinamiklerini daha yakından okumak ve iş birliklerini güçlendirmek adına önemli temas noktalarıdır. Ticaret Bakanlığımızın sağladığı destekler bu sürecin sürdürülebilirliği açısından kilit rol üstleniyor."
Sonuç: ABD Pazarında Güçlenen Türk Gıdası
Gerek marka gücü, gerek ürün kalitesiyle ABD pazarında büyümesini sürdüren Türk hububat sektörü, kamu destekleriyle birlikte daha agresif ve stratejik bir dış ticaret vizyonu çiziyor. Summer Fancy Food Show’da sergilenen kurumsal duruş ve tanıtım faaliyetleri, Türkiye’nin ABD’ye yaptığı ihracatı artırmakla kalmayıp, aynı zamanda Türk gıda ürünlerinin küresel değer zincirinde daha üst noktalarda konumlanmasına olanak tanıyor.