T.C. Ticaret Bakanı Prof. Dr. Ömer Bolat, 7. Dijital CEO ve Liderler Zirvesi’nin açılışında bakanlık olarak hayata geçirdikleri yeni vizyonu anlatarak, “Gelecek nesillere her anlamda daha yaşanabilir bir dünya bırakmak için yeşil dönüşümü, teknolojiden hayatın her alanında en verimli şekilde faydalanmak için dijital dönüşümü şekillendiriyoruz. Yeşil ve dijital dönüşüm, birbirini besleyen iki temel eksenin yolculuğudur. Biz buna bir de yerli dönüşümü ekliyoruz ve adına üçüz dönüşüm diyoruz” dedi.
Türkiye GSYH’sinin yaklaşık yüzde 75’ini oluşturan özel sektör firmalarından 400’ü aşkın yöneticinin katılımıyla gerçekleşen 7. Dijital CEO ve Liderler Zirvesi, üç gün boyunca “Sürdürülebilirlik”, “Üretimin Geleceği”, “Dönüşüm”, “İş Birliği” ve “Yaşam ve Hizmetler” ana temaları etrafında gerçekleştirildi. Zirvenin açılışı, T.C. Ticaret Bakanı Prof. Dr. Ömer Bolat’ın teşrifleriyle, T.C. Cumhurbaşkanlığı Finans ve Yatırım Ofisi Başkanı Ahmet Burak Dağlıoğlu ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Gültepe’nin katılımıyla yapıldı.
Açılış konuşmasında Vizyon 100 Danışma Kurulu Başkanı Bülent Kutlu, yerli ve yabancı üst düzey yöneticileri aynı platformda buluşturmanın gururunu yaşadıklarını belirterek, bu yıl zirvenin “Transformation – Technology – Trends” kavramlarına atıfta bulunan “The Nexttt” temasıyla düzenlendiğini ifade etti.
“Küresel rekabet artık yeşil ve dijital dönüşüm yetkinlikleri üzerinden şekilleniyor”
Zirvede konuşan Bakan Bolat, bu yılki teması “Dönüşüm – Teknoloji – Trendler” olan etkinlikte sadece bugünün değil, geleceğin ticaret ekosisteminin de inşa edildiğine inandığını belirtti. Bolat, “Dünya ekonomisi artık köklü bir değişim ve dönüşüm sürecinin tam ortasında. Üretimin doğası, ticaretin yönü ve rekabetin tanımı kökten değişti. Sürdürülebilirlik ve teknoloji, yalnızca oyunun kurallarını değil, oyunun kendisini yeniden tanımlıyor. Bugün küresel rekabet, ülkelerin yeşil ve dijital dönüşümdeki yetkinlikleri üzerinden şekilleniyor” dedi.
“Türkiye Yüzyılı’nı dijital bir yüzyıla dönüştürmekte kararlıyız”
2000 yılında dünya nüfusunun yalnızca yüzde 6,7’sinin internet erişimine sahip olduğunu hatırlatan Bolat, “Bugün bu oran yüzde 68’e ulaştı. Yani dünya genelinde yaklaşık 6 milyar insan artık aktif internet kullanıcısı. Dijital ekonomi, küresel gayrisafi hasılanın yüzde 15’ini oluşturuyor” dedi.
Sürdürülebilirlik kavramının artık üretimden tüketime, enerjiden bilgi teknolojilerine kadar her alanı şekillendirdiğini belirten Bolat, “2030’a kadar sürdürülebilirlik temelli yatırımların toplam hacminin 10 trilyon dolara ulaşması öngörülüyor. Cumhurbaşkanımızın liderliğinde ortaya konulan Türkiye Yüzyılı vizyonu da dijitalleşmeyi, sürdürülebilirliği ve teknolojiyi merkezine alıyor. Ülkemizin girişimci ruhu, beşerî sermayesi, güçlü üretim ve ihracat altyapısıyla bu vizyonu bölgesel ve küresel liderlik hedefiyle bütünleştiriyoruz. Türkiye Yüzyılı’nı dijital bir yüzyıla dönüştürme iradesindeyiz” diye konuştu.
Bolat, geleceği şekillendiren iki ana unsurun sürdürülebilirlik ve dijitalleşme olduğunu vurgulayarak, “İklim değişikliğiyle mücadele ederek gelecek nesillerimize daha yaşanabilir bir dünya bırakmak için yeşil dönüşümü; teknolojinin sağladığı fırsatlardan en üst düzeyde yararlanmak için dijital dönüşümü yürütüyoruz. Bu iki süreci bir araya getiren ikiz dönüşüm kavramına, yerli üretim ve inovasyon anlayışını da dahil ediyoruz. İşte biz buna üçüz dönüşüm diyoruz” ifadelerini kullandı.
“Dijital kabiliyetini artıran ülkeler küresel yarışta öne geçiyor”
TİM Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Gültepe ise konuşmasında, hedeflerinin dijitalleşen, yeşil dönüşümünü tamamlayan ve inovasyonla fark yaratan bir Türkiye olduğunu söyledi. Gültepe, “Bu vizyona katkı sunan tüm liderleri, CEO’ları ve girişimcileri yürekten tebrik ediyorum. Yapay zekadan veri ekonomisine, bulut sistemlerden otonom üretime kadar her alanda dijital kabiliyetini güçlendiren ülkeler küresel rekabette avantaj sağlıyor. Bugün artık mal ve hizmet akışının neredeyse her aşaması dijital sistemlerle yürütülüyor. Bu tablo bize açık bir mesaj veriyor: Üretimden lojistiğe, pazarlamadan müşteri deneyimine kadar her aşamada dijital kapasitemizi güçlendirmek zorundayız” dedi.
“Biz dönüşümü yalnızca izleyen değil, yön veren bir ülke olma kararlılığındayız” diyen Gültepe, “Dijitalleşmeyi bir araç değil, rekabetin yeni dili olarak görüyoruz. Firmalarımızın dijital olgunluğunu artıracak projeler geliştiriyoruz. Dijital altyapılar, ihracatçılarımıza küresel pazarlarda dayanıklılık, öngörülebilirlik ve rekabet avantajı kazandırıyor. Artık ticarette üründen çok, o ürünün üretiminde kullanılan teknoloji belirleyici. Uzun vadeli ihracat hedeflerimize ulaşmak için çevreye duyarlı, kaynak verimli ve sürdürülebilir üretimi rekabetçi fiyatlarla gerçekleştirmek zorundayız” ifadelerini kullandı.