Türkiye Kadın Girişimcileri Derneği (KAGİDER) Yönetim Kurulu Başkanı Esra Bezircioğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, kadınların evden başlattıkları girişimlerin mikro ölçekte başladığını, makro ölçekte ise ülke ekonomisine katkı sağladığını vurguladı. Bezircioğlu, “Evden üretim yapan kadınlar aile bütçesine katkıda bulunurken, yerelde istihdam yaratarak kırsal ve yarı kentsel bölgelerde ekonomik hareketliliği artırıyor, tedarik zincirini güçlendiriyor.” dedi.
Kadın girişimcilikte kritik dönem ilk üç yıl
Bezircioğlu, kadın girişimciliğinde en kritik sürecin ilk üç yıl olduğunu belirterek, “Bu süreçte finansal bilgi ve bilinç çok önemli. Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) ile yaptığımız iş birliğiyle, üç yıl içinde üç milyon kadına finansal okuryazarlık kazandırmayı hedefliyoruz.” ifadelerini kullandı. Ayrıca KAGİDER’in ulusal ve uluslararası ağlara erişim sağlayarak kadın girişimcilerin küresel tedarik zincirlerine katılımını desteklediğini söyledi. Girişimcilik ve Satın Alma Buluşması kapsamında binin üzerinde bire bir görüşmenin gerçekleştirildiğini ve kadın girişimcilerin Türkiye’nin önde gelen satın alma profesyonelleriyle bir araya geldiğini aktardı.
Dijital pazarlama ve lojistikte zorluklar
Bezircioğlu, kadın girişimcilerin dijital pazarlama konusundaki bilgi eksikliği ve sosyal medya algoritmalarının sık değişmesi nedeniyle görünürlüklerini artırmada zorluk yaşadıklarını dile getirdi. Reklam bütçelerinin sınırlı olması, güvenilir ödeme sistemleri ve lojistik süreçlerde yaşanan sıkıntıların da kadın girişimcilerin büyümesini etkilediğini belirtti. Bu nedenle KAGİDER Momentum Kadın Girişimci Eğitimi ile iki yıl içinde 2 bin kadın girişimciye eğitim verileceğini açıkladı.
Kadın İhracatçı Programı ile yeni fırsatlar
Finansmana erişimde teminat eksikliği nedeniyle kadın girişimcilerin krediye ulaşmakta zorlandığını ifade eden Bezircioğlu, kadınların ekip kurmaları, üretim kapasitesini artırmaları ve dijital pazarlara açılmaları gerektiğini söyledi. Yakında başlatacakları Kadın İhracatçı Programı kapsamında kadınlara ihracat, lojistik, dijital pazarlama ve yapay zeka kullanımı gibi alanlarda eğitimler verileceğini açıkladı. Pazarlamada kooperatifleşme ve e-ticaret platformlarında kadın üreticilere özel alanlar oluşturulmasının süreci hızlandıracağını vurguladı.
E-ticaret kadın girişimciler için fırsat yaratıyor
Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Üyesi Cem Tanır, e-ticaret sayesinde evden üretim yapan kadınların yalnızca yerelde değil, ülke ve global çapta müşterilere ulaşabildiğini belirtti. Tanır, e-ticaretin kadın girişimcilerin iş hayatına katılımındaki coğrafi ve diğer bariyerleri minimuma indiren bir kaldıraç olduğunu vurguladı. Ayrıca dijital okuryazarlık ve e-ticaretin temel becerilerine yatırım yapılmasının büyüme için kritik öneme sahip olduğunu söyledi.
Kadın girişimcilere eğitim ve destek programları
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre, kadın ihracatçıların rekabet gücünü artırmaya yönelik programlar kapsamında son bir buçuk yılda 71 firma Kadın Girişimci Belgesi aldı. Finansman desteği kapsamında ise 3 firma Eximbank kredisi, 10 firma İGE kefaletinden yararlandı. Kefalet desteği 4 bankadan 8 bankaya çıkarılırken, “İhracatta Sınırları Aş” programına Türkiye’nin farklı bölgelerinden binin üzerinde kadın girişimci katıldı.
KAGİDER’in eğitim programları ile kadın girişimcilerin dijital okuryazarlık ve marka oluşturma becerileri güçlendiriliyor. İyi İşler Programı ile 9 şehirden 30 kadına ulaşılırken, 10 yıl içinde programdan mezun olanların sayısı 190’a ulaştı. Geleceğin Kadın Liderleri Programı’ndan bugüne kadar 1850 genç kadın mezun oldu, Tarımda Kadın Girişimci Programı’na ise 2025’te 24 şehirden 40 girişimci katıldı.
Kadın girişimcilerin e-ticaret ve ihracat alanında desteklenmesi, hem bireysel gelirlerini artırmalarını hem de ülke ekonomisine katkı sağlamalarını mümkün kılıyor.