EKONOMİ

Hırdavat sektörü ihracatta güç kazanıyor: 4 milyar dolara yaklaştı

Abone Ol

Türkiye hırdavat sektörü ihracattaki yükseliş ivmesini sürdürüyor. 2025 yılının nisan ayında sektörel ihracat, geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 14,56 artarak 949 milyon dolara ulaştı. Yılın ilk dört ayında toplam ihracat ise 3,78 milyar dolara yaklaştı.

Hırdavat Sanayici ve İş Adamları Derneği (HISİAD) tarafından açıklanan verilere göre, nisan ayında miktar bazında yüzde 8,36’lık bir artış kaydedildi. Kilogram başına ihracat değeri ise 2,63 dolardan 2,78 dolara yükselerek katma değerin arttığını gösterdi.

HISİAD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Mustafa Tarkan Doğan, hırdavat ürünlerinin günlük yaşamda görünmeyen ama her evde yaklaşık 1.500 parçayla yer bulan vazgeçilmez unsurlar olduğuna dikkat çekti. Doğan, özellikle ABD pazarında ciddi bir potansiyel gördüklerini vurgulayarak, “Türkiye, ABD’nin toplam ithalatından sadece yüzde 0,5’lik bir pay alabiliyor. Oysa bu oran Çin'de yüzde 36,8, Meksika’da yüzde 15,3 ve Kanada’da yüzde 9,5 seviyelerinde. Bu tablo, Türk hırdavat sektörü için büyük bir sıçrama alanı barındırıyor” ifadelerini kullandı.

Almanya Zirvede, Libya ve Türkmenistan Sürpriz Yaptı

Nisan ayında en fazla ihracat yapılan ülke 108,4 milyon dolarla Almanya oldu. Onu 46,6 milyon dolarla ABD, 46,1 milyon dolarla Irak izledi. En dikkat çekici ihracat artışları ise yüzde 120 ile Libya, yüzde 131 ile Türkmenistan, yüzde 47,1 ile İspanya ve yüzde 32,3 ile İtalya’ya gerçekleşti. Ancak aynı dönemde Rusya’ya yapılan ihracatta yüzde 26,2’lik bir düşüş yaşandı.

2025 yılının Ocak-Nisan döneminde ise birim ihracat fiyatı kilogram başına 2,65 dolar seviyesinde gerçekleşti. Dört aylık dönemde en çok ihracat yapılan ülkeler sırasıyla Almanya (402 milyon dolar), Irak (217,8 milyon dolar) ve Romanya (194,6 milyon dolar) oldu.

'ABD PAZARINDA BÜYÜK POTANSİYEL VAR'

Hırdavat ürünlerinin günlük hayatın görünmeyen ama vazgeçilmez ürünleri olduğuna işaret eden Hırdavat Sanayici ve İş Adamları Derneği (HISİAD) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Mustafa Tarkan Doğan, sektörün her evde ortalama 1.500'den fazla parça ile yer aldığını söyledi. HISİAD olarak, bu önemli sanayi kolunu daha görünür kılmak ve Türkiye'nin ihracat potansiyeline katkı sağlamak için çalışmalarına aralıksız devam ettiklerini vurgulayan Doğan, "HISİAD üyelerinden 132'si ihracat yapıyor ve bu firmalar toplam sektör ihracatının yüzde 5'ini gerçekleştiriyor. Bu 132 ihracatçı firma 2024 yılında ortalama 17 ülkeye ihracat yaparken, toplamda 156 farklı ülkeye ulaştı. Üyeler arasında 36 firma yeşil pasaport hakkı kazanırken, bu firmalara toplam 57 yeşil pasaport tahsis edildi." dedi.

2024 yılında başlayan ve 2027 Şubat ayında tamamlanacak olan Teknik Hırdavat UR-GE projesi kapsamında Türk Teknik Hırdavat Kümelenmesi'nden 13 firma, 18–20 Mart 2025 tarihlerinde ABD'nin Las Vegas şehrinde düzenlenen National Hardware Show'da (NHS) yerlerini aldığını kaydeden Doğan, ABD pazarının sektör açısından önemine de dikkat çekti. ABD'nin Türkiye'nin en büyük 5 ihracat pazarından biri olduğunu ve hırdavat sektörü açısından hâlâ büyük ölçüde bakir ve potansiyeli yüksek bir alan olarak öne çıktığını kaydeden Doğan, "2023 yılı itibarıyla ABD'nin teknik hırdavat ürünleri ithalatı 46,6 milyar dolar düzeyindeyken, Türkiye bu pastadan yalnızca yüzde 0,5'lik bir pay alabildi. Bu oran, Meksika'nın yüzde 15,3, Kanada'nın yüzde 9,5 ve Çin'in yüzde 36,8 gibi oranları karşısında Türkiye için ciddi bir sıçrama alanı olduğunu gösteriyor. Öte yandan, Türkiye'nin ABD'den yaptığı hırdavat ithalatı da aynı dönemde yüzde 13,1 artarak 704 milyon dolara ulaştı. Bu artış, ABD menşeli ürünlere olan güveni ve Amerikan firmaların Türkiye pazarına olan ilgisini gösterirken, aynı zamanda karşılıklı ticaret dengesi içinde Türk üreticilerinin de bu pazarda daha fazla yer alma motivasyonunu güçlendiriyor." ifadelerini kullandı.

Teknik Hırdavat UR-GE projeleri kapsamında 51 firmanın aktif olarak yer aldığını vurgulayan Doğan, hedeflenen ülkeler arasında önümüzdeki 3 yıl içerisinde ABD, Rusya, Suudi Arabistan, Fransa, Almanya, İtalya, İngiltere, Güney Kore, Azerbaycan ve Özbekistan gibi önemli pazarların yer aldığını da sözlerine ekledi.