EKONOMİ

Hazır Giyimde 2,5 yıllık ihracat daralması iç piyasaya da sıçradı

Abone Ol

BMD Başkanı Sinan Öncel, hazır giyim ve ayakkabı sektöründe yaşanan daralmanın artık iç piyasada da net bir şekilde hissedildiğini söyledi. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre mart ayında 135 milyar lira olan giyim ve ayakkabı kategorisindeki kartlı harcamalar, nisan ayında 110,6 milyar liraya gerilerken, işlem adedi de 72 milyon 405 binden 56 milyon 310 bine düştü. 2024 yılının ilk dört ayında toplam işlem adedi 252 milyon 607 binken, bu yıl aynı dönemde 239 milyon 456 bine geriledi.

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD), çatısı altındaki 518 marka ile gıda dışı perakende sektörünün en güçlü temsilcisi olarak nisan ayına yönelik gerçekleştirdiği anketin sonuçlarını kamuoyuyla paylaştı. Sonuçları değerlendiren BMD Başkanı Sinan Öncel, tüketicilerin alım gücünün zayıflamasıyla birlikte, gıda ve temel ihtiyaçlar dışındaki harcamalardan daha çok feragat ettiğini belirtti. Öncel, “Ankete katılan üyelerimizin yüzde 53’ü, nisan ayında adet satışlarının mart ayına göre azaldığını ifade etti. Bu oran hazır giyim kategorisinde yüzde 54, ayakkabıda ise yüzde 75’e çıkıyor. Ciro artışları da enflasyonun, yani TÜFE’nin altında kalıyor,” dedi.

Öncel, yaklaşık 2,5 yıldır ihracatta süregelen daralmanın artık iç piyasaya da yansıdığına dikkat çekti. Yüksek maliyetler nedeniyle oluşan fiyat artışlarının hem yerli hem de yabancı müşterileri alışveriş kararlarını ertelemeye yönelttiğini vurgulayan Öncel, markaların kampanyalı satışlara ağırlık vermeye başladığını söyledi.

Giyim ve ayakkabıdaki bu tabloya karşılık, yemek kategorisinde farklı bir tablo gözlemleniyor. Öncel, “Yemek sektöründeki markalarımızın tamamı, nisan ayında adet satışlarının arttığını bildirdi. Mart ayında 87,3 milyar lira olan yemek kategorisindeki kartlı harcama, nisanda 111,5 milyar liraya yükseldi. Aynı dönemde işlem adedi de 200 milyon 739 binden 246 milyon 649 bine çıktı. Geçtiğimiz yıl ocak-nisan döneminde 821 milyon 621 bin olan toplam işlem adedi ise bu yıl 880 milyon 267 bine ulaştı,” ifadelerini kullandı.

HER 4 MARKADAN 3’ÜNÜN CİRO ARTIŞI YILLIK TÜFE’NİN ALTINDA KALDI

Sinan Öncel, son anketle adet satışları ve cirolarda nisandan nisana bir yıllık değişimin de fotoğrafını çıkardıklarını söyledi. BMD üyelerinin yüzde 58’inin Nisan 2024’e göre adet satışının düştüğünü, yüzde

75’inin de cirolardaki artışın TÜFE’nin altında kaldığını beyan ettiğini bildiren Öncel, sözlerini şöyle noktaladı:

“Anketimizle ölçümlememekle birlikte mağazalardaki müşteri trafiğinde belirgin bir düşüş gözlemliyoruz. Kurban bayramı ve tatil alışverişiyle birlikte haziranda adet satışları ve cirolarda artış bekliyoruz. Temmuz ve ağustos aylarında özellikle tatil bölgelerinde turiste satışın cirolara önemli katkısı oluyordu. Ancak Türkiye yabancılara da pahalı geldiği için geçen yıl olduğu gibi bu yıl da turiste satışların katkısı sınırlı kalacak. Yerli müşterinin alım gücündeki daralmayı da dikkate aldığımızda yaz aylarının perakende için zor geçeceğini söyleyebiliriz.”